Anul trecut, stocul de spatii comerciale moderne din Bucuresti s-a marit cu aproximativ 66.000 metri patrati, ceea ce reprezinta o cifra mai scazuta decat cea estimata, urmare a amanarii datei de finalizare a unor proiecte pentru trimestrele doi si trei din 2008.
Stocul spatiilor comerciale tip mall din Bucuresti va creste cu 26%, dupa finalizarea a 3 proiecte care totalizeaza 191.000 mp, anul acesta.
Astfel, cele 3 proiecte care se lanseaza in 2008 sunt Baneasa Shopping City, amplasat in zona de nord a Capitalei, cu o suprafata de 85.000 mp, Liberty Centre din sud-vest, cu 30.000 de mp si Sun Plaza din sud, cu 76.000 de mp.
Perioada standard de inchiriere a spatiilor comerciale este de 5-7 ani, pana la 10 ani pentru companiile ce inchiriaza suprafete mari, cu optiuni de prelungire sau reziliere a contractelor, se arata in acelasi studiu al Atisreal.
Chiriile ajung la 130 euro/mp pe luna
In prezent, chiriile solicitate pentru spatiile stradale ultracentrale se situeaza in intervalul 100-130 euro pe metru patrat pe luna, in timp ce pentru suprafetele comerciale mai mici de 50 mp, situate in cadrul mall-urilor, nivelul chiriei este de 100-110 euro metrul patrat pe luna.
In centrele comerciale, costurile de intretinere au crescut usor, pana la aproximativ 7-9 euro/mp pe luna, in timp ce cheltuielile de marketing se ridica de obicei la 1-1,5 euro/mp pe luna.
Segmentul magazinelor specializate are inca un potential semnificativ pe piata spatiilor comerciale din Bucuresti datorita dezvoltarii rapide a pietei imobiliare, care genereaza o cerere crescuta de materiale de constructii, accesorii, mobilier si obiecte pentru intretinerea casei.
In 2007 au fost finalizare 3 proiecte pe acest segment – Ikea cu 26.000 de metri patrati, Hornbach cu o suprafata de 24.000 mp
si extensia Bucuresti Mall cu 8.900 mp.
In acelasi an, au mai fost finalizate si alte proiecte de dimensiuni mai mici. Au fost inaugurate doua magazine Penny Market (1.500 mp), lantul de magazine Mega Image si-a extins reteaua prin deschiderea a inca 4 unitati (un total de 3.050 mp), retailerul de reduceri Profi a intrat pe piata prin achizitionarea lantului Albinuta (aproximativ 3.000 mp) de la compania lituaniana Maxima LT, iar Billa a deschis inca doua magazine in Otopeni si Bucuresti, ambele totalizand circa 900 mp.
Pe segmentul supermarket-urilor, reteaua Carrefour a inaugurat un nou magazin in centrul Capitalei, de circa 3.600 metri patrati, in incinta fostului supermarket Univers’all.
De asemenea, anul trecut, lantul Real si-a deschis primul magazin in Bucuresti, in cartierul Vitan.
Noi proiecte de parcuri comerciale si centre „outlet”
Proiectele de parcuri comerciale si centrele de tip „outlet” (magazine cu desfacere atat pentru consumatorii finali cat si pentru comercianti) incep sa se afirme tot mai mult pe piata spatiilor comerciale din Bucuresti.
Dezvoltatori ca Liebrecht & Wood si American Outlets Overseas s-au orientat catre iesirea din partea de vest a Bucurestiului, de-a lungul autostrazii A1, in timp ce altii, precum BelRom, intentioneaza sa construiasca un parc comercial in partea de est a Capitalei.
Astfel, Vitantis, amplasat in sud-est-ul Capitalei, cu o suprafata de 30.000 mp si Fashion House Outlet Centre, din vest, cu 28.000 mp, sunt alte doua centre care vor fi lansate anul acesta pe piata din Bucuresti.
In 2007, dimensiunea si structura stocului de spatii comerciale nu au fost influentate semnificativ de finalizarea proiectelor mentionate.