[b]1.[/b]Desi perspectivele pietei locale sunt bune si toti
jucatorii privesc cu optimism in viitor, prudenta
investitorilor va marca piata in continuare, cel
putin pe termen scurt. Analizarea atenta si procesul de selectie extrem de
strict vor fi caracteristici ale tranzactiilor imobiliare locale in continuare.
Este greu de crezut ca pe termen mediu, investitorii se vor mai arunca sa
cumpere orice activ de pe piata. De altfel si analistii imobiliari importanti, cum ar fi
Jones Lang LaSalle, au mentionat in rapoartele de piata recente ca investitorii
vor fi in continuare focusati pe proprietatile cele mai bune, care sunt destul
de rare in piata.
Aceeasi atentie va fi
acordata si alegerii partenerilor. Dupa o perioada in care lipsa de
experienta a partenerilor a afectat major investitorii, este de asteptat ca
acestia sa aiba standarde mult mai stricte de alegere. Situatia va
fi favorizata si de faptul ca piata nu mai este ce a fost si nu mai vor fi
siliti sa se multumeasca cu firmele care sunt disponibila.
[b]2.[/b] Alegerea
zonelor cu infrastructura buna si acces usor pentru dezvoltari este o alta
tendinta care cel putin in zona de birouri si locuinte se va pastra in
urmatorii ani, in conditiile in care lectia crizei a fost extrem de dura pentru
cei care „au mers in camp” cu proiectele.
Cele mai mari grade de neocupare ale cladirilor de birouri
si cele mai mari dificultati de vanzare ale locuintelor le-au avut proiecte
dezvoltate in zone fara infrastructura si greu accesibile. Mai mult, pentru a-si dinamiza vanzarile in proiectele
rezidentiale limitrofe oraselor, unii dezvoltatori s-au gandit sa includa in
pretul locuintelor si automobile.
[b]3.[/b]Suprafetele
mici fac legea in cazul apartamentelor, iar tendinta de a oferi locuinte
cat mai accesibile si mai adaptate cererii si puterii de cumparare a romanilor
va continua cu siguranta in urmatorii ani, mai ales ca acest segment inca nu a
inceput sa isi revina dupa loviturile crizei.
Cea mai recenta analiza a Colliers arata ca
dezvoltatorii din Capitala mai au 4.000 de apartamente nevandute pe
stoc, iar tranzactiile in primul semestru din 2011 au scazut cu 7% fata de
2010. De asemenea, oficialii Jones Lang LaSalle considera ca este
doar o chestiune de timp pana cand dezvoltatorii care au tinut la preturile
apartamentelor vor reduce valorile unitatilor ramase nevandute de prea mult
timp.
Mai mult, toate proiectele noi sau fazele ulterioare de
dezvoltare ale cartierelor deja demarate sunt concentrate in prezent pe
oferirea unor suprafete cat mai reduse, astfel incat pretul total de vanzare sa
fie cat mai accesibil clientilor finali.
[b]4.[/b]Conceptele
realiste, orientate spre utilizatorul final. Daca in perioada de boom
dezvoltatorii anticipau o clasa de mijloc care nu era conturata clar in
Romania, criza a adus o trezire la realitate. Urmatorii ani vor fi
marcati de aceasta tendinta. Dezvoltatorii vor crea
concepte mai ancorate in situatia actuala si nu a idealului de “venituri de
1.500 euro per familie”, standardul proiectului rezidential noi destinat clasei
medii in boom.
[b]5.[/b]„Zgarcenia”
va fi o alta tendinta care va ramane o realitate pe piata locala. Goana
dupa cel mai mic pret pentru produse de calitate, atat in cazul investitorilor,
cat si al clientilor finali, va ramane o tendinta. Negocierile la sange urmeaza
astfel sa fie o caracteristica a pietei si in perioada urmatoare.