„Sunt anunturi-fantoma, care fac referire la apartamente care nu exista, iar preturile fiind atractive sunt atrasi clienti potentiali, care sunt apoi redirectionati catre alte oferte, reale”, a explicat Matei Malos.
Conform datelor companiei, anul trecut au fost scoase la vanzare „pe hartie” circa 720.000 de imobile de catre agentiile din Bucuresti, in conditiile in care in oras exista cu totul 785.000 de locuinte. Acest lucru arata ca piata este invadata de oferte false care ridica artificial preturile.
Conform acestor date, ar reiesi ca aproape fiecare proprietar din Bucuresti isi scoate casa la vanzare cel putin o data pe an.
Preturile false, care sunt de fapt un instrument de marketing, distorsioneaza piata, a mai spus Malos.
Cresterea artificiala a preturilor este determinata de modul in care sunt stabilite acestea. Astfel, atat proprietarul cat si evaluatorii imobiliari angajati de banci folosesc acelasi mijloc de stabilire a preturilor – prin raportarea la piata. Astfel, ofertele din presa sunt publicate la preturile date de agentii, care includ si comisioanele de 6-7% percepute de acestea.
Directorul general al Eurotop Invest, Florian Mincu, a spus pentru DailyBusiness ca in preturile afisate de agentie sunt incluse comisioanele, dar cumparatorii sunt informati de acest lucru.
„Intr-adevar, proprietarii se inspira dupa cel mai mare pret atunci cand isi evalueaza apartamentul, dar aproape intotdeauna, dupa mai multe runde de negocieri, accepta sa coboare pretul de vanzare”, a spus Mincu.
Pe de alta parte, alte agentii aplica strategii diferite. „In cadrul agentiei noastre, preturile afisate nu includ comisioanele”, a spus Luciana Petrescu, PR manager Regatta. „Comisioanele sunt negociate separat cu clientii”, a adaugat ea.
Oferta reala de imobile scoase la vanzare, calculata pe baza anunturilor unice promovate de proprietari, s-a ridicat in 2006 la aproximativ 42.000 de locuinte pentru Bucuresti, conform oficialilor MagazinulDeCase. Pentru 2007 se estimeaza ca oferta reala va creste cu 15-20%, a declarat Matei Malos, director general MagazinulDeCase.ro.
Cum apar ofertele false?
Proprietarul publica in media un anunt de vanzare, dupa care agentiile imobiliare contacteaza proprietarul pentru a afla mai multe detalii despre imobilul scos la vanzare. Apoi anuntul este publicat in medie de cel putin 16 agentii imobiliare. Anunturile contin un pret mai mare pentru ca suma ceruta de proprietar este majorata de catre agentie cu comisionul acesteia.
Astfel, pretul unei locuinte creste in medie cu 6-7% daca este tranzactionat prin intermediul unei agentii imobiliare, dar au existat si cazuri cand preturile au fost chiar cu 50% mai mari decat pretul cerut de proprietar, a mai spus Malos.
Principalele cauze ale ofertei imobiliare false sunt concurenta dintre cele 3.651 de agentii imobiliare din Bucuresti, care ofera la vanzare, in medie, 3.500 de locuinte reale intr-o luna, si lipsa serviciilor imobiliare pe baza de exclusivitate. Un alt factor care contribuie la cresterea preturilor este deficitul de locuinte.
O alta cauza a prezentei ofertei false poate fi explicata insa si prin lipsa raspandirii serviciilor imobiliare pe baza de exclusivitate. Pe baza contractului de exclusivitate, un agent imobiliar ar avea siguranta ca doar el reprezinta un client, conform oficialilor MagazinulDeCase.