Companiile din domeniu au incercat anul trecut sa se concentreze pe anumite segmente ale pietei pentru a contrabalansa prabusirea tranzactiilor de vanzare si inchiriere si a-si mentine business-urile pe linia de plutire. Ce asteptari si planuri au cateva din marile companii de consultanta de pe piata locala pentru 2010?
„Piata de consultanta isi va reveni putin in 2010 pentru ca acest serviciu este premergator oricarei dezvoltari sau oricarei intentii de investitie. In primele 4 luni ale acestui an, am avut mult mai multe solicitari de studii de piata, de best-use sau de fezabilitate, fata de aceeasi perioada a anului trecut si chiar si fata de ultimele luni din 2009”, a spus Razvan Gheorghe, directorul general al Cushman&Wakefield Romania.
„Pe partea de brokeraj, vor fi surprize placute din partea industrialului si in domeniul magazinelor de strada. Inca nu imi este clar ce se va intampla pe partea de birouri, desi am incheiat recent doua contracte de inchiriere si avem alte doua in negociere. In prezent, simtim cererea de spatii de birouri ca fiind mai mult una de tatonare de piata, decat una venita ca urmare a deciziei unui board. Cred ca pe acest segment inca se mai asteapta”, a adaugat Gheorghe.
Coldwell Banker mizeaza pe o extindere a business-ului in 2010. „Vom continua strategia de anul trecut si ne vom continua extinderea regionala. In Capitala vrem sa ne dublam sau chiar sa ne triplam birourile anul acesta”, spune Valentin Ilie, directorul executiv al companiei.
In prezent, Coldwell Banker are sase birouri in Bucuresti, iar in curand urmeaza sa se mai deschida doua.
[quote=Razvan Gheorghe, Cushman&Wakefield]Rata de succes la inchiriere in retail: din 30 de intalniri si telefoane se incheie 1-3 afaceri[/quote]
O alta agentie imobiliara din Top 5, DTZ Echinox este mai increzatoare in cererea de spatii de birouri.
„Ne asteptam ca departamentele de brokeraj sa isi intensifice activitatea, in special cel de birouri, unde piata s-a aratat activa la inceput de an. Ne bazam de asemenea pe veniturile departamentelor de servici profesionale, evaluari si property management”, a spus Oana Iliescu, joint managing director, DTZ Echinox.
Compania a inceput din 2009 sa isi extinda gama de servicii profesionale spre zonele de evaluari si property management, pentru a contracara scaderea pietei de brokeraj.
„Scaderea activitatii departamentelor de brokeraj a reprezentat cel mai dificil obstacol pe care l-am intampinat in 2009. Am reusit insa sa contrabalansam efectele acestei scaderi prin extinderea gamei de servicii profesionale: evaluari si property management. In cazul celui din urma, eforturile de anul trecut ne-au adus la inceputul lui 2010 triplarea portofoliului administrat”, spune Oana Iliescu.
Pentru anul acesta, reprezentantii DTZ estimeaza o crestere a cifrei de afaceri moderata, de 15-20%. „Daca o parte din tranzactiile la care lucram in acest moment se materializeaza, cresterea poate fi mult mai mare”, mai spune Oana Iliescu.
[quote=Valentin Ilie, Coldwell Banker]Nu intram pe retail. E dezastru anul acesta[/quote]
Pentru Cushman&Wakefield, Razvan Gheorghe crede ca veniturile ar putea sa scada in acest an cu circa 10%, dupa ce in 2009, volumul afacerilor s-a diminuat cu 30%.
Daca pe partea de brokeraj din zona industriala, spatii comerciale stradale si birouri, reprezentantii companiilor de consultanta sunt optimisti si cred ca se vor vedea imbunatatiri in 2010 in ceea ce priveste cererea, pe zona de inchirieri din spatii comerciale din mall-uri, activitatea este mai restransa anul acesta.
„Pe retail, cumparatorii sunt mult mai atenti pe ce dau banii: nu mai cumpara sub impuls si nu mai folosesc cardurile de credit. Cand se consuma mai putin, retailerii nu se mai extind, iar dezvoltatorii nu mai construiesc. Piata asteapta vremuri mai bune, totul porneste de la increderea consumatorului in stabilitatea sa financiara, care i-a fost foarte puternic afectata de reducerile de personal din domeniul privat si de discutiile despre disponibilizari din sectorul public”, a mentionat Gheorghe.
Valentin Ilie, directorul executiv al Coldwell Banker, si-a expus si mai transant opinia. „Pe retail este un dezastru anul acesta. Nu intram pe acest segment”, a declarat Ilie.
El crede ca intreaga piata va stagna anul acesta.
„Spre deosebire de anul trecut, in 2010 nu vor mai fi incasati bani din negocieri demarate in anul precedent, dar sumele pierdute astfel se vor compensa din contractele atrase in acest an, asa ca estimez ca piata va stagna”, a mai spus directorul executiv al Coldwell Banker.
[quote=Oana Iliescu, DTZ Echinox]Scaderea activitatii departamentelor de brokeraj, cel mai dificil obstacol din 2009[/quote]
Ce se va intampla cu departamentele de retail ale marilor firme de consultanta?
„Firmele incearca sa le prezerve pentru vremuri mai bune”, raspunde Razvan Gheorghe de la C&W.
„Sa nu se inteleaga ca angajatii de la departamentele de retail nu au treaba de facut, insa rata de succes a activitatii de inchiriere de spatii este mult mai scazuta decat in trecut. Probabil din 30 de intalniri si telefoane se incheie circa 1-3 afaceri”, estimeaza Gheorghe.
Specialistii sunt insa optimisti in ceea ce priveste revenirea acestui segment in 2011.
„Anul asta va fi un an de pregatire al unor proiecte de retail. Unele domenii ale retailului, care au fost in suferinta pana acum, incep sa aiba o crestere si se gandesc din nou la extindere. Pot sa spun ca firmele din domeniul de electronice si electrocasnice ne-au solicitat deja spatii”, a afirmat Razvan Gheorghe, adaugand ca „acum pregatim proiectele, iar anul viitor vom incepe sa le preinchiriem. 2011 va fi mai interesant, anul acesta este destul de sarac in cerere”.
Anul trecut, companiile mari de consultanta care aveau departamente de rezidential au renuntat la acest segment ori si-au redus substantial activitatea.
Colliers si-a inchis departamentul, iar CBRE-Eurisko si-a redus foarte mult activitatea in zona rezidentiala. In schimb, retelele de agentii imobiliare ca Century 21 sau Coldwell Banker au mizat pe acest segment si si-au extins business-ul.