Analistii au explicat pentru DailyBusiness care sunt factorii care determina probleme de imagine in randul dezvoltatorilor.
Desi credibilitatea pe piata rezidentiala bucuresteana nu este inca o problema dominanta, exista totusi cazuri in care cei care au avut o atitudine abuziva si au oferit proiecte slabe calitativ au „reusit” sa-si creeze probleme reale de imagine, a spus Irina Petrescu, consultant in departamentul rezidential al agentiei imobiliare Esop.
Pierderea credibilitatii pe piata romaneasca depinde de gravitatea abaterilor
Daca problemele sunt neglijabile si doar cativa clienti mai carcotasi au fost nemultumiti, situatia este in regula si imaginea dezvoltatorului respectiv nu are nici un motiv sa fie afectata. Daca insa apar chestiuni mai grave (intarzieri mari, calitatea proasta a constructiei), exista cazuri cand nemultumirile clientilor au condus la deteriorarea in timp a imaginii dezvoltatorului, au spus reprezentantii agentiei imobiliare Esop.
De ce se plang clientii „carcotasi” de cele mai multe ori? De arhitectura comunista a multor proiecte noi, de lipsa facilitatilor promise si de intarzierile lucrarilor de constructie, reiese din comentariile publicate de-a lungul timpului de cititorii DailyBusiness la articole pe teme imobiliare.
„In Ploiesti au un biet cartier de maxim 100 de case care sta neterminat de mai mult de 4 ani”, spune „Matache M.” intr-un comentariu la o stire despre dezvoltatorul imobiliar Impact.
[quote=Irina Petrescu, Esop]Cumparatorul e bine sa ceara detalii despre finisaje si calitatea constructiei, sa vada ceea ce a construit dezvoltatorul inainte si fie atent la bunul renume al acestuia[/quote]
Clientii sunt nemultumiti si de aspectul noilor proiecte. „Vreti sa aveti cea mai urita casa /apartament/vila ??? Si cele mai mari batai de cap cu finisajele, apa, curent, dupa ce va mutati ! Cumparati la Impact ! E valabil si pentru complexul rezidential din comuna Chitila: Rezidenz-Tiriac. Daca-l vezi poti sa juri ca sunt ghetourile renovate din Ferentari sau caminele de nefamilisti abandonate de pe langa marile complexe industriale comuniste!”, a reactionat un alt cititor la acelasi material.
Insa cele mai multe nemultumiri sunt legate de decalarea termenului de livrare. Cititoarea Elvira se plange de prestatia dezvoltatorului Noble House. „(…) Ni s-a spus ca in decembrie apartamentul va fi gata la cheie. Am si crezut….din pacate, asa ca am inghitit galusca, cum se spune si conform antecontractului am mers la Constanta (nu au acceptat in Bucuresti) sa semnam contractul si sa dam avansul/. Ni s-a spus , conf contract semnat la notar ca in martie e gata….nu e gata si suntem in luna mai. Din articolul dvs reiese ca in vara acestui an…..pai pana cand trebuie sa inghitim termenele astea fantoma?”, a comentat cititoarea „Elvira”.
Reprezentantii Esop considera ca desi intarzierea lucrarilor de constructie nu este un lucru normal, cumparatorii stiu inca de la inceput ca este foarte posibil sa se intample asa ceva.
„Nu putem spune ca intarzierile in lucrari sunt un lucru normal, dar toata lumea stie ca acest lucru este mai mult decat posibil. Tocmai de aceea se si trec in precontracte termene de gratie. Intarzierile pot fi cauza scaderii credibilitatii doar in conditiile in care sunt foarte mari (6 luni, 1 an)”, a spus Irina Petrescu.
„Nu lipsa de experienta este principala cauza a scaderii credibilitatii, ci atitudinea este cea care a condus la criza de imagine prin care trec unii dezvoltatori. Greselile sunt inerente si nu doar cei fara experienta gresesc. Dar greselile se pot indrepta si oamenii pot intelege”, spune Petrescu.
[quote=Irina Petrescu, Esop] Ceea ce ii derajeaza cel mai mult pe oameni este atitudinea infexibila si uneori infatuata a dezvoltatorilor[/quote]
Intr-adevar, in cazul primului conflict larg mediatizat dintre un dezvoltator – Pro Confort – si clientii sai (puteti citi despre acest subiect o analiza DailyBusiness sau un reportaj Realitatea), cumparatorii au fost cel mai agasati de atitudinea nepasatoare a reprezentantilor dezvoltatorilor, acceptand intr-un final toate neregulile in livrare, dupa discutii cu dezvoltatorul.
Cum isi „scaneaza” clientul roman dezvoltatorul imobiliar
Oamenii prefera in general sa cumpere de la un dezvoltator care a mai livrat, aceasta fiind considerata o garantie ce sporeste increderea, a spus Andrei Sandu, director general al MediaCity Real Estate.
Sunt totodata si multi clienti care se uita cu interes sporit la dezvoltatorii straini, gandindu-se ca acestia au un istoric si ca au intrat pe piata imobiliara din Romania platind un pret si cu intentia de a livra proiecte de calitate, a adaugat Sandu.
Ce trebuie sa ofere dezvoltatorul si ce trebuie sa ceara cumparatorul in procesul de tranzactionare a unei locuinte? Dezvoltatorul e bine sa prezinte informatiile necesare (planuri, lista de finisaje, detalii constructive) cat mai clar si obiectiv. Un element important este si partea juridica: modelul de precontract, contract, anexele, trebuie sa fie cat mai clare, fara sa lase loc la interpretari care pot genera mai tarziu tensiuni.
„Cumparatorul e bine sa ceara detalii despre finisaje si calitatea constructiei, sa vada ceea ce a construit dezvoltatorul inainte si fie atent la bunul renume al acestuia”, a spus Petrescu, de la agentia Esop.
„Credem ca orice proiect de succes trebuie sa aiba angrenati inca de la inceput toti factorii care contribuie la crearea, vanzarea si promovarea conceptului proiectului respectiv: arhitecti, avocati, consilieri financiari si nu in ultimul rand consilierul imobiliar, care trebuie sa fie liantul dintre toti acesti factori si sa ii faca sa lucreze impreuna pentru indeplinirea aceluiasi scop: succesul proiectului”, a conchis Irina Petrescu.