DailyBusiness
: Cum este piata rezidentiala din Brasov, comparativ cu cea bucuresteana?
Yaron Strauss: Piata rezidentiala brasoveana este subdezvoltata in comparatie cu Bucurestiul, insa este in crestere si ne asteptam sa urmeze aceasta tendinta in continuare, pentru ca se bucura de suportul industriei, turismului si al infrastructurii.
DB: Cu cat estimati ca vor creste preturile locuintelor din Brasov in urmatorii ani?
YS: Bazandu-se pe tendinta de crestere a pietei si pe elementele de suport mentionate mai sus, analistii estimeaza ca piata rezidentiala din Brasov va continua sa urce cu un minim de 15% anual pe termen mediu.
DB: La ce nivel ati plasa aprecierea capitalului pe piata brasoveana?
YS:Cresterea preturilor a fost constanta pe parcursul anilor si analistii estimeaza ca aceasta tendinta de crestere va continua. Cresterea preturilor este fundamentata pe investitii majore din partea strainilor si a romanilor. Aceste investitii creeaza noi locuri de munca, in conditii imbunatatite si cu salarii mai mari si incurajeaza cresterea clasei sociale de mijloc, rezultand o putere de cumparare crescuta.
DB: Cum au evoluat preturile locuintelor in ultimii ani?
YS: Daca in 2004, pretul pe metru patrat construit se situa in Brasov undeva la circa 400 de euro, anul trecut depasea 1.000 de euro, iar pana in 2010 se estimeaza ca va depasi 1.800 euro. In Bucuresti, in 2004, pretul pe metru patrat se situa la circa 500 euro, in 2007 ajunsese la 1.600 euro pe mp, iar pana in 2010 se estimeaza ca va depasi 2.000 euro.
DB:Cum este piata brasoveana, comparativ cu alte piete din provincie?
YS: Consider ca Brasovul, Clujul, Constanta si Timisoara fac parte din al doilea val de orase care au intrat in atentia investitorilor. In general, orasele care se bucura de investitii industriale si de imbunatatirea infrastructurii vor alimenta economia romaneasca pentru anii viitori.
DB: In prezent, care sunt diferentele dintre primul val, reprezentat de Bucuresti, si orasele din al doilea val?
YS: Bucurestiul, fiind unicul oras din primul val, a inregistrat atat investitii majore si de dezvoltare, cat si cresteri de preturi. Astfel, in prezent, preturile din centrul Bucurestiului nu sunt departe de standardele vestice si de aceea cresterea este limitata. Preturile curente din Brasov, cat si din celelalte orase din al doilea val, sunt mai mici in comparatie cu cele din Bucuresti, insa aceste orase au un potential enorm, intrucat cresterea lor este bazata pe puterea de cumparare care a inceput sa urce odata cu influxul de investitii, cu dezvoltarea turismului si industriei.
DB: Este cererea din orasele de provincie limitata?
YS: Orasele din al doilea val mai inregistreaza un fenomen: migrarea oamenilor din satele apropiate la oras. Oamenii sunt acum mai dornici sa se mute in orasele mai mari decat sa plece in strainatate, sau sa ramana in satele lor. Acest fenomen are loc pentru ca orasele mai mari au conditii de munca mai bune, mai multe locuri de munca si un nivel de viata mai ridicat.
DB:Cum se pozitioneaza Brasovul in randul oraselor din al doilea val?
YS: Brasovul este o stea in urcare in grupul acestor orase, pentru ca se bucura de o amplasare strategica si este inconjurat de cele mai cunoscute atractii din Romania, cum ar fi Castelul Bran, Poiana Brasov, Predeal, Muntii Bucegi, Piatra Craiului, oferind turistilor o gama variata de activitati pe durata intregului an.
DB: Care sunt principalele investitii in infrastructura pe piata brasoveana?
YS: In principal, as nominaliza investitiile in caile de acces. Aeroportul Brasov, proiect care a fost aprobat de autoritatile locale si va incepe sa primeasca primii pasageri la sfarsitul lui 2009, va avea un impact major in economia locala. Aeroportul va crea noi locuri de munca si va incuraja turistii sa viziteze orasul, intrucat timpul de calatorie va fi scurtat considerabil. De exemplu, unui turist britanic ii ia in prezent 6 ore sa calatoreasca din Anglia in Brasov, pe cand cu un aeroport, acest drum va fi strabatut in 3 ore.
DB: Ce alte investitii recomanda acest oras pentru cresteri pe piata imobiliara?
YS: De asemenea, o investitie importanta este autostrada Brasov-Bucuresti, care va fi gata in 2014 si va injumatati timpul de condus dintre cele doua orase la o ora si jumatate, dar si autostrada Transilvania, care va porni din nordul Brasovului si va ajunge pana la granita cu Ungaria. Aceasta va fi data in folosinta in 2013. Avand infrastructura construita, Brasovul va fi din nou un punct strategic de comert ce va uni Romania cu restul Europei.
DB: Care este publicul tinta al proiectelor rezidentiale BSR Europe?
YS: Tinta noastra o reprezinta in principal comunitatea locala, dar putem spune ca proiectele vor capta atat interesul cumparatorilor romani, cat si straini.
DB: Brasovul este un oras de vacanta. Cat din oferta actuala de locuinte noi din oras este pozitionata astfel?
YS: Brasovul nu este doar un oras turistic, pentru ca are si alte avantaje majore. Ne asteptam ca aceasta crestere din industrie, turism si infrastructura sa atraga din ce in ce mai multi oameni sa traiasca in acest oras. Momentan, Brasovul are cel mai ridicat nivel de urbanizare din Romania, insemnand ca, din totalul populatiei judetului Brasov, 76,2% locuiesc in orasul-resedinta. Acest lucru ne arata ca oamenii din satele alaturate s-au mutat in Brasov. Tendinta va creste in urmatorii ani, deoarece vor fi mai multe locuri de munca disponibile si un nivel de viata superior.
DB: Mult timp, primul considerent in alegerea locuintei a fost pretul. A inceput sa conteze pentru cumparatori reputatia dezvoltatorului?
YS: Piata romaneasca incepe sa inteleaga beneficiile si importanta unui dezvoltator puternic, cu experienta locala si internationala. Au fost cazuri in care dezvoltatorii au esuat sa termine proiectele in timp, cateodata intarzierea fiind de cativa ani, iar in unele cazuri, proiectele nu au mai fost duse la bun sfarsit.
DB: Care sunt principalele griji ale cumparatorilor unor locuinte noi?
YS: Cele mai mari griji ale clientilor, dupa ce s-au decis sa cumpere un nou apartament, sunt: Voi primi ce mi s-a promis? Va fi finalizat in timp? Va fi finalizat vreodata? Daca dau un avans, de unde stiu ca dezvoltatorul nu va lua banii si va fugi cu ei? Toate aceste intrebari si le pun toti cumparatorii, fie ei straini sau romani, au aceleasi griji. Un dezvoltator cu reputatie si putere financiara poate inlatura toate aceste griji, deoarece cartea sa de vizita consta tocmai in portofoliul si reputatia pe care le-a acumulat.