In ceea ce priveste
venitul mediu lunar, 75% dintre brokeri castiga sume incepand cu 750
euro, dar s-a redus de la 30% la 19% ponderea celor cu venituri de
cel putin 1.500 euro.
Anul trecut a scazut
procentul brokerilor care au inregistrat un venit mediu lunar de
peste 1.000 de euro, la 53% (in 2011), la 45%.
Anul 2012 a fost
unul al contrastelor pentru brokerii imobiliari, arata studiul
„Piata brokerilor imobiliari”, lansat miercuri de Asociatia
Brokerilor Imobiliari (ABI). Clientii au incheiat mai multe
tranzactii prin intermediul unui broker, dar au fost si luni in care
agentii nu au incasat niciun comision.
Daca 36% dintre
brokeri au reusit sa incheie tranzactii cu 1-2 din 10 clienti cu care
au efectuat vizionari, in decurs de numai un an, s-a dublat aproape
ponderea brokerilor care au reusit sa incheie tranzactii cu jumatate
dintre prospectii avuti, de la 5% la 9%.
Peste jumatate
dintre brokerii imobiliari (54%) nu au intampinat probleme cu
primirea comisionului din partea clientului, mai putin de 1 din 10
clienti evitand plata serviciilor de consultanta imobiliara.
Iata ce date mai releva studiul:
In 2012, a crescut numarul vizionarilor
zilnice ale brokerilor imobiliari. 13% dintre acestia au avut peste
doua vizionari intr-o zi. In 2011, sub 10% atingeau acest nivel.
Jumatate din brokeri au intre una si doua vizionari pe zi.
Brokerajul imobiliar a ajuns in 2012 o
meserie dominata in mod covarsitor de prezenta pe teren. Doar 7%
dintre brokeri petrec mai mult timp la birou, la jumatate fata de
2011.
56% dintre brokeri se ocupa simultan de
un portofoliu cuprins intre 10 si 50 de oferte, mizand pe o
gestionare atenta si pe o implicare puternica in promovarea
proprietatilor. Ponderea acestora este in crestere cu 3% fata de
2011.
Aproape trei sferturi dintre agentii
imobiliari lucreaza si in weekend. Ponderea este in crestere fata de
2011, cand 67% aveau activitate si in aceste doua zile.
Brokerii imobiliari sunt tot mai
cautati de potentialii clienti, iar dinamica si interactiunile
client-broker in sectorul rezidential se inscriu pe un trend
ascendent.
Doar intr-un an, procentul agentilor
care vorbesc in medie intr-o zi la telefon de la o ora pana la mai
mult de doua ore cu clientii a crescut cu 10%, de la 71%, la 81%.
Eficienta brokerilor
a crescut anul trecut, acestia reusind sa incheie tranzactii cu mai
multi clienti cu care au avut vizionari: Daca in 2011, doar 67%
dintre ei reuseau sa incheie tranzactii cu cel putin unul din 10
clienti, in 2012 peste 80% ating acest target.
Procentul celor care
nu reusesc sa incheie tranzactii nici macar cu un sfert dintre
clientii cu care au efectuat vizionari a scazut in doar un an de la
64% la 54%.
Aproape jumatate din
brokerii imobiliari spun ca se confrunta cu cel putin unul din 10
clienti care incearca sa nu le mai achite serviciile prestate.
Procentul este, totusi, in scadere fata de 2011, cand peste 60%
dintre agenti se confruntau cu aceasta problema.
Clientii agentilor
imobiliari raman, la fel ca in 2011, mai degraba femeile decat
barbatii, cu un procent de 54%.
Sunt cazuri in care
clientii au nevoie de cel putin 5 vizionari pana aleg o garsoniera de
inchiriat, 20% dintre clienti intrand in aceasta categorie.
Totusi, jumatate
dintre ei iau o decizie dupa 3-4 vizionari.
In cazul
cumpararilor, se observa ca un client are nevoie de mai multe
vizionari pentru a lua o decizie, aproape 60% participand la un numar
de vizionari cuprins intre 5 si 10. Fata de 2011, procentul celor
care au nevoie de mai mult de 10 vizionari pentru a achiziona o
locuinta a crescut de 4 ori.
Majoritatea
covarsitoare, peste 80% din clienti, se hotarasc in maxim 10 zile
pentru inchirierea unei locuinte. Decizia de cumparare se ia mai
greu, clientii lasand sa treaca, de obicei, intre 30 si 60 de zile
pana iau o hotarare. In doar un an, din 2011 in 2012, procentul care
aleg sa cumpere o locuinta in mai putin de o luna a scazut de la 50%
la 40%.
Doar pentru unul din
10 brokeri imobiliari 2012 a fost mai slab decat anii anteriori, la
jumatate fata de rezultatele din 2011. Daca in 2011, putin peste 50%
considerau ca au avut un an mai bun decat anteriorul, 2012 a fost un
an mai profitabil pentru 65% dintre brokerii imobiliari.
In ceea ce priveste
nivelul de tranzactionare pentru anul in curs, optimismul brokerilor
acrescut de la 57% in 2012 la peste 70% in 2013.
Majoritatea
brokerilor imobiliari au varsta cuprinsa intre 25 si 40 de ani.
Comparativ cu 2011, a crescut usor ponderea celor din categoria
extremelor de varsta: sub 25 de ani si peste 50 de ani. Fiind o
breasla dominata de persoane tinere, 56% dintre brokerii imobiliari
au pana la 5 ani de experienta in acest domeniu.
Mai mult de o treime
dintre acestia activeaza in piata ca persoane fizice autorizate
(PFA).
Asociatia Brokerilor
Imobiliari (ABI) este o organizatie autonoma, cu caracter
non-guvernamental si nepatrimonial. Activeaza din februarie 2010, iar acum numara peste 360 de membri.