Luand in calcul si stocurile anuntate pentru urmatoarea perioada, Arad si Ploiesti vor depasi de asemenea Capitala, conform Colliers.
In ceea ce priveste suprafata livrata in 2007, Cluj-Napoca depaseste cu mult valorile din Bucuresti: deschiderea mall-urilor Polus si Iulius s-a tradus in 98.000 de metri patrati de spatii noi livrate, de aproape 10 ori mai mult decat spatiile comerciale livrate anul trecut in Capitala.
Astfel, pentru prima data pe piata de retail din Romania, alt oras decat Bucurestiul atinge cea mai mare suprafata de centre comerciale pe cap locuitor: 0,2 metri patrati de spatii comerciale in Cluj-Napoca, in comparatie cu 0,05 metri patrati de spatii in Bucuresti.
Totusi, situatia nu va dura mai mult de cativa ani, dupa care Bucurestiul are toate sansele sa revina in frunte definitiv.
Stocul bucurestean al spatiilor comerciale moderne tip mall si centru comercial este estimat la 278.000 metri patrati, urmand ca in 2008 sa creasca semnificativ, dupa finalizarea a 3 proiecte care totalizeaza 191.000 mp, anul acesta.
Pentru 2008, in Cluj nu a fost anuntat nici un mare proiect pe acest segment, urmand ca in 2009 sa fie inagurat Atrium Center Cluj.
„Pe termen lung (4-5 ani – n.r.), Bucurestiul va reveni pe primul loc si isi va consolida pozitia de lider ca suprafata de retail pe cap de locuitor”, a spus, pentru DailyBusiness, Andrei Vacaru, consultant senior al companiei imobiliare Jones Lang LaSalle. „Doar in 2009 sunt 4 mall-uri anuntate spre livrare in Bucuresti, asa ca orasul ar mai putea oscila in clasament, revenind in top, precum si alte orase ar putea pe moment sa depaseasca Capitala”, a spus Vacaru.
In Arad au fost anuntate mai multe centre comerciale cu finalizare pana in 2012. Armonia Arad, al grupului Red, un centru comercial in ansamblul imobiliar Noth Gate al dezvoltatorului austriac Delta, Atrium Center al dezvoltatorului britanic Dawnay Day, Ice Plaza Al Ice Property, si un mall dezvoltat de Meinl si Arad Palace al AFI Europe.
AFI Europe va construi un mall si in Ploiesti, unde a intrat si dezvoltatorul portughez Sonae Sierra, dar si dezvoltatorul Mivan.
Vacaru a specificat insa ca in cazul orasului Ploiesti nu se pot face inca estimari, pentru ca momentan cei care au intrat pe piata sunt in faza de planuri si inca nu este clar ce se va construi si ce suprafete vor exista.
[quote=Andrei Vacaru, Jones Lang LaSalle]Un oras care ar putea sa urmeze modelul Cluj-Napoca la un anumit moment este mai degraba Constanta, unde sunt niste proiecte importante ale unor dezvoltatori puternici[/quote]
Insa daca orasul de pe Litoral va depasi Bucurestiul, aceasta va fi doar o situatie temporara, a adaugat Vacaru.
In Bucuresti se asteapa inagurarea a 5 noi mall-uri pana in 2009. Dupa inagurarea in aprilie 2008 a Baneasa Shopping City, pana la finalul anului mai sunt asteptate Sun Plaza si Liberty Mall, in 2009 se astepta livrarea proiectului Cotroceni Park, iar in 2010 a Promenada.
Desi strategia multor retaileri nou-veniti pe piata este sa acopere mai intai Bucurestiul si dupa aceea sa se extinda in provincie, 2007 a dovedit ca ei s-au adaptat conditiilor pietei locale, alegand oportunitatile existente si intrand pe piata puternic in provincie, potrivit studiului efectuat de Colliers.
Dintre cei 252.300 de metri patrati de spatii comerciale livrati la nivel national in 2007, doar 10.000 de metri patrati au fost livrati in Bucuresti, restul fiind rezervati provinciei.
Stocul de noi centre comerciale livrate in 2007 in Capitala reprezinta o crestere de doar 6,2% fata de baza existenta. Extensia Bucuresti Mall si noua zona de food court din Unirea Shopping Centre aproape ca nu au schimbat cu nimic posibilitatea de acomodare a cererii pentru capitala.
La mall-uri noi, branduri noi
Din spatiile comerciale livrate anul trecut, peste 30.000 de metri patrati au fost ocupati de branduri prezente in premiera in Romania. Astfel, Orsay si Deichmann si-au deschis primele magazine in Euromall Pitesti, New Yorker in European Retail Park Targu Mures, in timp ce Polus Cluj a gazduit cele mai multe dintre brandurile noi, cum ar fi Piazza Italia, Hervis, Takko si Bershka.
In Bucuresti a intrat un singur brand nou in 2007 pe spatiile comerciale din mall-uri, Debenhams, si alte cateva branduri pe principalele artere comerciale, cum ar fi Bally, pe bulevardul Balcescu, Baldini, pe strada Rosetti, Versace, Cat Walk si Segue pe Calea Victoriei si doua magazine multi-brand, Victoriei 46, pe Calea Victoriei si The Place in zona Dorobanti.
Totusi, in 2008 vom vedea mai multe intrari pe piata bucuresteana prin inchirierea de spatii comerciale in mall-uri, ca urmare a inagurarii Baneasa Shopping City, unde cateva zeci de branduri noi au inchiriat spatii.
In mod normal, interesul retailerilor este de a se concentra mai intai pe Capitala, insa datorita faptului ca dezvoltatorii isi doresc sa o ia inaintea concurentei, toate orasele cu peste 100.000 de locuitori au inregistrat un interes mare in 2007, si multe mall-uri au fost proiectate pentru aceste piete.
Pe segmentul de supermarket, preluarea operatorului local Artima de catre Carrefour a fost evenimentul marcant al sfarsitului de an, oferind un raspuns lipsei de alternative pentru formatul de supermarket de 2.000 pana la 3.000 de metri patrati, conform studiului citat. In acest fel, Carrefour isi face intrarea oficiala cu formatul mic pe piata din Romania.
In Bucuresti, chiria medie in centrele comerciale a inregistrat anul trecut valori cuprinse intre 24 si 27 de euro/metru patrat/luna, inregistrand o scadere de 4% in comparatie cu 2006. In restul tarii, se remarca un interval mai mare, cu valoare usor redusa, de 15 – 25 de euro/metru patrat/luna anul trecut, comparat cu 18 – 25 euro/mp/luna in 2006.
Daca chiria medie pentru spatiul dedicat ancorelor (retaileri principali, care ocupa spatii mari in zona proiectelor comerciale) variaza intre 7 si 17 euro/mp/luna, in functie de tipul de retail, iar suprafetele ocupate de non-ancore inregistreaza valori intre 21 si 45 euro/mp/luna, pe piata din Bucuresti.
Segmentul de imbracaminte a fost de departe cel mai activ in cazul noilor veniti pe piata, oferind solutii bune de ancorare a proiectelor viitoare, in timp ce segmentul de electrocasnice s-a dovedit mai putin activ in 2007, neinregistrand schimbari majore. Celelalte doua tipuri de ancore importante, supermarketul/ hypermarketul si divertismentul s-au confruntat cu lipsa de optiuni.
La nivel regional, Romania mentine un nivel ridicat al chiriilor, dar trendul general este de pastrare a conditiilor existente pentru urmatorii 2 pana la 5 ani, conform Colliers.