Analistii imobiliari au spus, pentru DailyBusiness.ro, ce preturi ofera fondurile de investitii si cui prefera sa vanda dezvoltatorii.
„Cautam inca proprietati pentru fondurile de investitii distress, insa nu este nimeni pe piata atat de disperat incat sa vanda la preturile care se ofera”, a spus Valentin Ilie, CEO la Coldwell Banker Romania, companie care cauta proprietati de acest tip pentru mai multe fonduri de investitii straine, cu un buget de ordinul sutelor de milioane de euro.
Ce anume urmaresc fondurile de investitii? „Pe rezidential, se cauta preturi de 500 de euro pe metru patrat, la apartamente finalizate sau aproape de finalizare, iar la birouri, randamente de 12%, si nimeni nu vrea sa vanda la aceste preturi”, a spus Ilie.
Pe segmentul de birouri, cresterea randamentelor din Bucuresti a fost de 100 de puncte de baza in primul trimestru, fata de T4 2008, pana la 9,5%, potrivit celui mai recent studiu al CB Richard Ellis, dar nivelurile acestora mai joase decat cele dorite de investitorii speculativi.
In plus, criza imobiliara a afectat inclusiv investitorii speculativi, pentru ca lipsa cererii nu le permite sa-si prognozeze cresterile pe termen scurt, asa ca sunt foarte atenti si nu cumpara decat la preturi cat mai apropiate de limita de jos.
Nu doar ca nu se tranzactioneaza proprietati de acest tip, insa reprezentantii Coldwell Banker admit ca astfel de tranzactii s-ar putea sa nici nu aiba loc pe piata, daca se va da drumul la creditare. Mai ales ca dezvoltatorii prefera sa vanda partenerilor din cadrul proiectului si sa nu apeleze la o a treia parte.
„Nu sunt proprietati cu probleme majore pe piata. Probleme majore inseamna vanzarea la 10% din valoare, si inca nu a ajuns nimeni acolo. Probabil vor ajunge cateva in aceasta situatie, dar nu acum. Nu le stim noi pe toate, dar din cate am vazut, sunt destul de putine proiecte intr-o situatie disperata, dar si in cazul acestora, proprietarii inca spera”, a spus, anterior, intr-un interviu, acordat DailyBusiness.ro, Razvan Gheorghe directorul general al Cushman&Wakefield.
Dezvoltatorii care au inceput proiectele inainte de criza au avut un volum bun de vanzare la inceput si in aceste conditii vanzarea la cost de constructie le permite sa iasa pe profit. Cei care au probleme prefera sa vanda partenerilor din cadrul proiectului, cum ar fi un fond de investitii sau chiar firma de constructii.
„Cei care au inceput inainte de criza incearca sa salveze proiectele vanzand si la pret de cost. Cei care au probleme financiare incearca mai intai solutii de exit prin partenerii din proiect. Altfel, pretul la care se poate face o tranzactie este foarte mic, deoarece conditiile de piata s-au schimbat mult fata de momentul la care s-a facut planul de afaceri”, a spus Florin Nine, directorul departamentului de investitii al Regatta.
„Dezvoltatorii care nu vand au incredere in piata romaneasca pe termen mediu si lung”, a adaugat Nine.
Un exemplu de astfel de tranzactie este achizitia mall-ulul Zenith de catre Black Pearl de la Lewis Charles, companie impreuna cu care Black Pearl mai detine un proiect residential in Mogosoaia.
Dar si achizitia proiectului Central Apartments din Constanta de la Westhouse Group de catre divizia de Real Estate a grupului TNG, impreuna cu antreprenorul general Baumeister, controlate de omul de afaceri Dan Adamescu.
In ceea ce priveste sumele pentru care au fost vandute aceste proiecte, reprezentantii partilor implicate nu au facut publica valoarea niciuneia dintre tranzactii.