Analistii imobiliari au detaliat pentru DailyBusiness ce fel de proiecte raman cu o parte din locuinte nevandute la finalizare si de ce.
Ritmul vanzarilor depinde mult de graficul de vanzari si de politica de preturi a fiecarui dezvoltator in parte.
„Unii pun piciorul pe frana, in ideea de a vinde progresiv si pe etape, cu o crestere ulterioara a pretului. Altii vor sa vanda intr-un interval mai scurt, pentru a putea incepe alte proiecte”, a declarat Irina Petrescu, directorul departamentului rezidential al Esop.
Cei care vor sa incheie rapid afacerea fara mariri de pret nu au limita la vanzari, deci se poate merge pana la vanzari de 100% in faza de proiect. Aceasta strategie este utilizata de regula in cazul ansamblurilor rezidentiale mici, a spus Sorin Lacusta, directorul departamentului rezidential al Regatta.
In cazul proiectelor mari nu se scot la vanzare, in general, mai mult de 20% din locuinte in prima faza, pentru ca dezvoltatorul opereaza pe parcurs ajustari de pret, care sa acopere cresterea costurilor de constructie.
[quote= Irina Petrescu, director in cadrul Esop]In functie de caracteristicile proiectului si graficul dezvoltatorului, intre 15-25% dinlocuinte sunt ofertate in prima faza a vanzarilor[/quote].
Locuintele de lux sunt vandute de cele mai multe ori dupa constructia integrala.
„Cei care doresc sa obtina un pret maxim nu sunt interesati de vanzari masive inainte de finalizare. In acest caz, sunt necesare fonduri de sustinere a dezvoltarii. Pe piata de lux, aceasta strategie este mai des intalnita decat pe alte segmente”, a declarat Lacusta.
„Cei care doresc sa vanda off-plan (din faza de proiect – n.r.), de obicei raman cu 10-20% din apartamente nevandute la finalizarea constructiei”, a adaugat reprezentantul Regatta.
Aceste locuinte sunt, de obicei, cele cu pozitii mai slabe. Sunt si cazuri in care acest procent se pastreaza special pentru a fi vandut pe un pret mai mare la finalizarea cladirii. In plus, exista si varianta pastrarii pentru inchiriere a unui procent din proiect.
„Sunt si anumite locuinte care se vand mai greu, putand chiar sa fie inca nevandute dupa finalizare, spre exemplu duplexurile si apartamentele compartimentate prost”, a precizat Irina Petrescu de la Esop.
In unele cazuri, pot ramane mai multe apartamente nevandute. Cauzele pot fi proiectarea netargetata, pretul foarte ridicat, amplasarea slaba, executia slaba, echipa de vanzari mai putin performanta sau bugetul mic de marketing.
[quote= Sorin Lacusta, director in cadrul Regatta]Exista proiecte care se vand integral inainte de finalizare. De obicei, acestea au un pret foarte bun sau o amplasare foarte buna[/quote]
Pretul locuintei este determinat si de momentul cand are loc vanzarea.
„Lansarea proiectului e un moment important si perioada imediat urmatoare este una dintre cele mai propice vanzarilor, pentru ca pretul este mai mic si de obicei se ofera discount-uri”, a spus Irina Petrescu de la Esop.
„Pentru proiectele in care se mizeaza pe achizitia unei parti de catre investitori, lansarea e un moment cheie, pentru ca, de obicei, investitorii sunt interesati sa achizitioneze doar in aceasta faza. Pe masura ce prima faza a vanzarilor e depasita si preturile trec la alt nivel, interesul investitorilor scade”, a adaugat Irina Petrescu.
Spcialistii Esop considera ca perioadele cele mai slabe in vanzari sunt lunile de concedii, vara, sarbatorile de iarna si Pastele. Primavara si toamna sunt favorabile vanzarilor. Proiectele rezidentiale sunt lansate cu precadere in aceste intervale de timp.
„Dupa ce trece prima luna de la lansare, conteaza atitudinea vanzatorilor, altfel apare riscul unei scaderi a traficului de clienti. Echipele bune pot aduce multe recomandari si vanzarile cresc”, a conchis Sorin Lacusta, directorul departamentului rezidential al Regatta.