Pe piata romaneasca exista 3 targuri imobiliare importante, Targul National Imobiliar, Timon si Condominium, ultimele doua avand si editii in afara Bucurestiului, insa de mai mica anvergura.
„Bugetul de organizare pentru cele trei editii de primavara ale Timon, plus editia de toamna si cea de iarna si cele minim 10 targuri locale din 2008 se situeaza in jurul a 2,5 milioane de euro, cu peste 300% mai mult decat in 2007”, a declarat Vlad Vlasceanu, director Ad-Media, organizatorul targului Timon.
Si Targul National Imobiliar (TNI) va dispune in acest an de un buget situat in jurul aceleiasi sume, insa doar pentru doua editii.
„Tinand cont de cresterea suprafetei TNI, al numarului de expozanti, dar si al mediatizarii, care a inceput cu 6 luni inainte, pot sa spun ca am alocat un buget de circa 1 milion de euro pentru editia din luna aprilie. Pentru cea din septembrie estimam o crestere a bugetului de circa 50%”, a declarat Ana Nedea, director de comunicare al BDOBC, organizatorul targului.
Condominium, cel de-al treilea targ de profil important, are un buget mai mic, comparativ cu celelalte doua evenimente.
„Ultima editie Condominium, din februarie 2008, a avut un buget de circa 200.000 de euro, iar pentru editia urmatoare, din septembrie, bugetul va creste cu aproximativ 20-25%. De asemenea mai organizam anul acesta si o editie locala in luna mai in Cluj”, a declarat Felicia Iordache, director general Plus Media, unul din organizatorii targului.
Marja de profit a organizatorilor este de 10-25%
Organizatorii au precizat ca marja de profit a targurilor de profil se situeaza in general intre 10-25% pe editie.
In ciuda costurilor de organizare si a chiriei pe metrul patrat, mai mari in Bucuresti fata de celelalte orase, organizatorii acestui gen de eveniment sunt in continuare atrasi de Capitala, ca urmare a cererii mai mare pentru locuinte noi de aici.
„Febra imobiliara a fiecarei tari este data de capitala. Bucurestiul are cea mai mare cerere imobiliara din Romania, iar in celelalte orase din tara abia acum se concepe produsul, prin aparitia primelor proiecte”, a spus Vlasceanu de la Ad-Media.
De asemenea, in cazul oraselor de provincie exista un potential mai redus si in cazul firmelor expozante, pentru ca si jucatorii de pe piata imobiliara sunt mai putini.
„Nu putem organiza un eveniment cu 10-20 firme participante. Consideram ca este cel mai bine sa ne ocupam momentan de zona cu cea mai mare importanta din punct de vedere imobiliar, Bucurestiul”, a precizat Ana Nedea de la BDOBC.
Marimea targurilor din Bucuresti se reflecta si in costurile de organizare mai mari.
„Costurile de organizare ale unui targ sunt mult mai mari in Bucuresti, lucru reflectat si in valoarea chiriei pe metrul patrat”, a adaugat Iordache de la Plus Media.
In cadrul targurilor imobiliare, dezvoltatorii pot inchiria un metru patrat de spatiu expozitional cu circa 200-250 de euro plus TVA, tariful fiind aproximativ acelasi pentru fiecare companie organizatoare.
Un nou produs pe piata: Targul „business to business”
Pentru a diversifica aceasta piata si a satisface cererea de orice tip din domeniul imobiliar, organizatorul targului Timon va lansa in aceasta primavara un concept nou in Romania si anume prima edtitie a unui targ imobiliar business to business (dedicata numai investitorilor – n.r.).
„Va fi o buna oportunitate pentru dezvoltatorii din Romania. Pentru acest eveniment suntem partenerii unei companii din strainatate si le vom reprezenta interesele in Romania”, a afirmat Vlad Vlasceanu.
„Acesta este pasul urmator de dezvoltare, odata cu maturizarea industriei dezvoltarilor imobiliare din Romania. Totusi, in prezent piata este mai interesata de vanzarea in sistem retail, cel putin pe segmentul rezidential”, a mai spus Felicia Iordache.
De aceeasi parere sunt si organizatorii Targului National Imobiliar, care sustin ca aceste editii reprezinta urmatoarea faza de dezvoltare a targurilor de profil.
„Acest aspect cu siguranta se va dezvolta in urmatoarea perioada. Suntem siguri ca daca piata cere se va crea un cadru specific si exclusiv pentru intalniri business to business”, a completat Ana Nedea.
Dezvoltatorii afla „cum prinde produsul la public”
Ce motive au dezvoltatorii imobiliari sa fie prezenti la o astfel de manifestare? „In cadrul unui targ ai ocazia sa fii langa competitori, iar daca ai un produs bun il vinzi. In cadrul targului, cumparatorul locuintelor poate studia atent si poate face alegerea cea mai buna”, a explicat Vlasceanu.
Targul reprezinta un mijloc de promovare diferit de celelalte. Fiecare atinge o categorie anume de public. „Acest instrument, insa, nu inlocuieste celelalte posibilitati de promovare a proiectelor, ci le completeaza”, a mai spus Ana Nedea.
Pentru promovarea unui proiect imobiliar, dezvoltatorii au nevoie in primul rand de o echipa de specialisti si de un buget corespunzator, iar rezultatele privind vanzarile pot intarzia sa apara.
In schimb, organizatorii targului imobiliar Timon au declarat ca in cadrul evenimentului sunt proiecte care se contracteaza si in totalitate, desi in general ponderea contractarilor este de 25%.
In ceea ce priveste contractarile din urma targurilor, parerile sunt impartite in randul dezvoltatorilor si agentiilor imobiliare, unii considerand ca eficienta acestora nu este atat de mare, in timp ce altii din contra cred ca este un mod eficient de a te promova pe termen scurt.
In ceea ce priveste numarul vizitatorilor targurilor imobiliare, acesta depaseste in general 10.000 pe editie.
Dublarea spatiului de organizare, dar si varietatea si cresterea numarului de firme expozante determina o crestere a numarului vizitatorilor, de la an la an.
„La editia precedenta a TNI am inregistrat circa 17.200 de vizitatori, iar daca vom dubla spatiul de expunere si numarul de firme participante, speram sa inregistram si o crestere pe masura a numarului de vizitatori”, a precizat Ana Nedea.
„Pentru editia din primavara a Timon, estimam cel putin numarul inregistrat in februarie, de 17.000 de vizitatori”, a precizat si Vlasceanu.