Pe langa aceste companii, printre clientii care solicita cel mai des astfel de spatii comerciale se numara si cafenelele si restaurantele.
De ce inchiriaza spatii la parterul blocurilor aceste companii, din industrii atat de diverse? Pentru toti acestia, cel mai important criteriu de selectie este „vadul”. Un vad bun se caracterizeaza prin expunere favorabila si amplasament accesibil pentru o clientela cat mai numeroasa (in apropierea mijloacelor de transport in comun, preferabil metrou, sau a unei intersectii mari cu trafic pietonal intens), specifica reprezentatii companiei de consultanta EuroMetropola.
Bineinteles ca preferintele chiriasilor nu se rezuma numai la amplasament, ci si la alte caracteristici, precum suprafata totala a spatiului, si mai ales dimensiunea vitrinei, dar si dotarile si facilitatile.
De exemplu, regulile de functionare pentru farmacii sunt destul de restrictive: obtinerea licentei de functionare in acest domeniu este oricum o procedura anevoioasa, iar spatiul trebuie sa indeplineasca anumite criterii, sa aiba o suprafata minima de 50 mp si sa dispuna de apa curenta.
„In cazul spatiilor comerciale de la parter de bloc, nu renumele zonei este cel care dicteaza pretul chiriei: cu 19 euro/mp poti inchiria si in Baneasa, dar si in apropierea de Piata Muncii„, precizeaza consultantii EuroMetropola.
Suprafetele solicitate de catre client sunt din cele mai diverse, in functie de specificul activitatii: „o casa de amanet/schimb valutar poate functiona cu usurinta si intr-un spatiu ce nu depaseste 8 mp. Ca si in cazul apartamentelor, proprietarii negociaza mai usor atunci cand au spatii cu suprafete mari, care nu-si gasesc cu usurinta chiriasi, deci pretul pe mp scade in functie de suprafata. De exemplu, in zona Pantelimon, in acelasi perimetru, un spatiu de 785 mp se inchiriaza pentru 40 euro/mp, pe cand pentru unul mai mic de 57 mp, pretul este de 50 euro/mp”, adauga consultantii EuroMetropola
Perioada contractului de inchiriere pentru astfel de spatii variaza de la 3 la 10 ani, in functie de domeniul de activitate si de investitiile pe care le face chiriasul in respectivul spatiu.
In general, bancile isi doresc sa-si asigure un spatiu pentru urmatorii 10 ani.
Consultantii EuroMetropola precizeaza ca ofertele pentru vanzare nu sunt la fel de numeroase precum cele pentru inchiriere, proprietarii preferand sa le pastreze ca pe un business care genereaza cash flow lunar – valoarea comerciala creste, mai ales ca numarul ofertelor este destul de limitat, iar venitul din chirie este unul constant. Cei care cumpara in scopul investitiei au in vedere rata de amortizare (yield), care in cazul spatiilor comerciale se situeaza in jurul valorii de 8%, calitatea chiriasilor, perioada contractelor de inchiriere.