In cadrul agentiilor imobiliare de cartier apar de regula cele mai mari fluctuatii de personal, pentru ca intreaga piata pe care opereaza aceste companii este dificila si neasezata, iar orice actor (fie el cumparator, proprietar sau agent imobiliar), inainte de a-si pune problema eticii, isi pune problema supravietuirii, explica reprezentantii agentiei imobiliare Esop.
In schimb, fluctuatia de personal este mult mai scazuta in cadrul companiilor de consultanta imobiliara, unde angajatii sunt motivati de o cultura interna, bazata pe niste valori bine definite si pe programe de training. In agentiile de consultanta se investeste foarte mult in perfectionarea si stimularea invatarii continue in randul angajatilor, spun specialistii.
Companiile de consultanta imobiliara sunt cele ce opereaza pe segmentul de sus al pietei, de regula pe piete specializate, si prin departamente dedicate.
Astfel, oamenii simt ca fac parte dintr-o echipa cu teluri comune, apreciaza investitiile pe care firma le realizeaza in dezvoltarea lor, si sunt motivati de posibilitatea avansarii in structura ierarhica a companiei, au adaugat consultantii Esop.
Experienta si un culoar bun in companie pot duce castigurile unui agent spre 15.000 euro lunar
„Castigurile unui agent imobiliar variaza un functie de pozitia pe care este situat in cadrul organizatiei, de vechime si nu in ultimul rand de nivelul de experienta dobandita. Cumuland toti acesti factori, putem spune ca un junior poate castiga de la 800 de euro la 1.500 de euro pe luna, in timp ce un senior bun, cu vechime de 7-8 ani, poate ajunge si la 10.000 -15.000 de euro”, a precizat Radu Lucian Adrian, PR manager al agentiei imobiliare Eurohouse.
In functie de segmentele pe care o companie doreste sa le acopere, numarul angajatilor poate varia intre 5 si 40. O companie imobiliara full-service care ofera consultanta pe toate segmentele de piata poate depasi numarul de 40 de angajati, a adaugat Monica Marin.
O companie medie are nevoie de 25-30 de agenti, insa nevoia de personal va creste odata cu dezvoltarea companiei respective si a inmultirii proiectelor de care se ocupa, au explicat reprezentantii agentiei imobiliare Regatta.
„Este adevarat ca in ultimii doi ani aproape toate agentiile imobiliare au simtit nevoia sa mareasca echipa de consultanti, pentru a putea acoperi numeroasele proiecte imobiliare care se dezvolta acum in Bucuresti si in zonele adiacente acestuia”, a comentat si Monica Marin de la EuroMetropola.
Cresterea pietei imobiliare din Romania creaza un deficit de personal calificat
Numarul mare de proiecte cu complexitate sporita cere eficienta si competenta din ce in ce mai mare din partea consultantilor, ceea ce determina un deficit de personal calificat.
„Acest fenomen se explica in primul rand prin faptul ca nu exista o perceptie corecta asupra activitatii de consultant imobiliar”, a precizat Monica Marin.
[quote=Monica Marin, EuroMetropola]Aceasta meserie presupune foarte multe ore de munca si implicare totala. Ziua de lucru a unui agent imobiliar poate avea si mai mult de 10 ore, un aspect fata de care multi dintre reprezentantii tinerei generatii nu sunt foarte deschisi[/quote]
„Este foarte important pentru agentii imobiliari sa participe la cursuri, traininguri, masterate, care sa-i ajute in activitatea pe care o desfasoara. De asemenea, initiativa instruirii angajatilor trebuie sa vina si din partea companiilor, dar si agentii trebuie sa fie deschisi spre astfel de activitati”, a adaugat Marin.
Nevoia de personal calificat nu inseamna insa ca exista un deficit general de personal pe segmentul imobiliar, potrivit analistilor imobiliari
„Nu cred ca la ora actuala exista un deficit de personal, datorita faptului ca fiecare agentie imobiliara importanta atrage angajati noi asigurand, constant, training-uri pentru juniorii angajati. Putem vorbi in schimb de o fluctuatie de personal de la o agentie la alta sau de la o agentie la un dezvoltator”, potrivit lui Radu Lucian Adrian, PR manager al agentiei imobiliare Eurohouse.
„Acest lucru tine de dinamica agresiva de dezvoltare a pietii de real estate din Romania care aduce cu sine noi jucatori internationali, si prin urmare o politica de atragere a celor mai buni oameni din domeni”, a adaugat Radu Lucian Adrian.
Cu toate acestea, este dificil de avansat cifre in ceea ce priveste ratele de fluctuatie de personal, intrucat piata este fragmentata si nu intotdeauna transparenta, sunt de parere analistii.
„Desigur oamenii calificati sunt cei mai cautati, dar in sfera noastra nu este obligatoriu”, spune Luciana Petrescu de la Regatta.
[quote=Luciana Petrescu, PR manager Regatta]Multe agentii prefera sa ia personal necalificat si sa-l formeze. Astfel garantia ramanerii brokerilor in compania care i-a format este mult mai mare[/quote]
Spre exemplu, in cazul Regatta, majoritatea directorilor de departament sunt in aceasta companie de peste 10 ani de zile, momentul in care au decis sa devina agenti imobiliari, a adaugat Luciana Petrescu.
„Nu se poate spune ca agentiile se confrunta cu un deficit general de personal. Categoric suntem intr-o permanenta cautare de oameni buni, capabili sa lucreze la cele mai ridicate standarde de profesionalism”, au explicat reprezentantii agentiei imobiliare Euroest.
Masteratele pe imobiliare vor fi din ce in ce mai cautate
„In contextul in care vor intra in vigoare normele europene ale statutului agentului imobiliar, cu implicatiile pe care acesta le presupune, credem ca aceste mastere vor fi din ce in ce mai cautate in viitor”, explica Radu Lucian Adrian, de la Eurohouse.
„Pe de alta parte, piata de real estate devine din ce in ce mai specializata, ceea ce presupune o focalizare pe segmente specifice gestionarii manageriale a proprietatilor imobiliare”, a adaugat Radu Lucian Adrian.
Agentia imobiliara Eurisko a initiat un astfel de masterat anul trecut in cadrul ASE, iar in cadrul universitatii Spiru Haret exista de asemenea un astfel de masterat.
De asemenea, in opinia reprezentantei EuroMetropola, aceste masterate sunt binevenite.
„Persoanele calificate intr-un anumit domeniu prezinta mai multa credibilitate, ofera incredere, se disciplineaza in activitatile pe care le desfasoara. Astfel, vom vedea ca si exigentele vor fi mai mari, din toate cele trei parti: angajator, angajat, client care apeleaza la serviciile agentiei respective, ceea ce duce la o imbunatatire a calitatii serviciilor”, a explicat Monica Marin.
Cerintele pietei vor determina o scadere a numarului de agenti imobiliari necalificati
„Din punctul de vedere al angajatorului, este mult mai avantajos sa lucrezi cu profesionisti, oameni instruiti, cu un anumit nivel de cultura, pe care te poti baza, pentru ca astfel si clientul va fi multumit, ii vei castiga increderea”, a explicat Marin.
Selectia de personal intr-o companie imobiliara este extrem de dificila. Oamenii sunt foarte atrasi de posibilele castiguri financiare, dar nu constientizeaza cat de mare este volumul de munca din spatele acestor castiguri, explica analistii imobiliari.
In afara de orele lungi de munca, pentru a avea rezultate excelente se impun o serie de alte abilitati, pe care desigur, toata lumea crede ca le are, dar descopera ulterior ca au anumite lipsuri pe care nu le pot suplini si fara de care nu pot continua, a explicat Monica Marin.
„Dincolo de studii superioare in domeniul marketingului si vanzarilor, care nu sunt obligatorii, dar reprezinta un avantaj, in procesul de recrutare cautam oameni entuziasti, dinamici, care au capacitate de munca, initiativa si o atitudine pozitiva fata de munca lor, capabili sa negocieze un contract si sa relationeze”, a precizat Monica Marin.
Formarea in interiorul agentiei este mai importanta decat experienta acumulata in afara
Pentru recrutarea personalului agentiile imobiliare apeleaza de obicei la serviciile agentiilor specializate in HR, la site-urile de joburi, sau recurg la recomandari din partea altor angajati din interiorul companiei.
„Agentiile imobiliare isi formeaza seniorii de pe nivelul de junior, in special pe cei care au terminat facultati economice sau care au mai lucrat pe partea de vanzari, in timp ce pentru recrutarile pe nivelul junior se apeleaza la agentii imobiliare mici”, a spus Radu Lucian Adrian.
Pe de alta parte, specialistii care parasesc agentiile se indreapta, in general, catre segmentul de dezvoltare real-estate.
„Majoritatea celor care parasesc pozitiile ocupate in agentiile imobiliare, si aici ma refer in primul rand la cele din top 10, se indreapta spre segmentul dezvoltatorilor de proiecte imobiliare, unde ocupa pozitii de middle si top management”, a explicat Radu Lucian Adrian
Pe langa acest fenomen, agentiile imobiliare se confrunta si cu migratia fortei de munca intre agentii imobiliare, ca urmare a deficitului de personal calificat.
Va fi din ce in ce mai mare rata fluctuatiei in randul categoriei entry-level deoarece a devenit dificil sa gasesti oameni responsabili si care sa isi cunoasca propriile obiective, sunt de parere consultantii Esop.
„General managerii, impreuna cu reprezentantii departamentelor de resurse umane, trebuie sa puna foarte bine la punct o strategie de fidelizare a angajatilor in acest domeniu, in care se migreaze mai mult decat in altele”, a precizat Monica Marin.
Angajatul asteapta din partea angajatorului sa-l implice in cele mai importante proiecte ale companiei, sa-i ofere un pachet salarial atractiv si o serie de alte facilitati, precum traininguri si alte bonificatii, a adaugat Marin, care este de parere ca programele de fidelizare sunt cruciale pentru o agentie imobiliara.