Cereri si renegocieri ale contractelor de inchiriere au avut loc mereu, nu doar in aceasta perioada. „Pe piata centrelor comerciale, ajustarea chiriilor tine cont in primul rand de volumul vanzarilor, mai ales ca vorbim de spatii comerciale cu un vad format si clientela destul de stabila. Iar la acest capitol, nu am inregistrat schimbari semnificative”, a mai spus reprezentantul companiei de property management Cegis.
„Recesiunea nu ar trebui sa transforme relatia dintre proprietari si chiriasi intr-un camp de razboi, in care unii solicita diminuarea chiriei fara un motiv intemeiat, iar ceilalti se impotrivesc cu orice mijloc”, a atras atentia Chiriliuc. El a precizat ca cei doi actori trebuie sa lucreze impreuna pentru ca au un interes comun sa atraga si sa-si pastreze vizitatorii sau cumparatorii.
Cegis opereaza in Romania din 2003 si administreaza in prezent 11 centre comerciale (3 in Bucuresti – Orhideea, Esplanada, Carrefour Colentina si restul in tara: Carrefour Ploiesti, Carrefour Brasov, Promenada Mall – Bacau, Promenada Mall – Focsani, Tom – Constanta, Felicia – Iasi, Era – Iasi, Era – Oradea) si mall-ul Grand Arena din Bucuresti. Aceste centre au o suprafata comerciala de peste 120.000 mp, un trafic de peste 200.000 clienti zilnic.
„In acest moment, principalele provocari in activitatea de administrare sunt: decizia unor chiriasi de a amana deschiderea spatiilor comerciale in cadrul galeriilor pe care le administram si adaptarea strategiilor de marketing in contextul recesiunii”, a explicat Chiriliuc.
Pe de alta parte, criza aduce oportunitati, pentru ca alege retailerii adevarati de cei „de carton”, care si-au inceput afacerea fara a avea sustinere si un plan pe termen mediu si lung, profitand doar de conjunctura pietei, a aratat reprezentantul Cegis. In plus, criza este o oportunitate pentru brandurile noi, care si-au amanat planurile de intrare pe piata din Romania din cauza costurilor foarte mari de pana acum. Aceste branduri pot acum sa isi deschida primele magazine in Romania, cu costuri mult mai mici decat in urma cu un an.
Centrele comerciale si-au reorientat bugetele de marketing
„Bugetele de marketing si comunicare au urmat aceeasi tendinta ce poate fi observata in orice companie, in sensul ca au fost ajustate, iar o parte din resurse au fost reorientate catre medii de promovare care au mai mult succes in aceasta perioada”, a declarat Chiriliuc.
„Nu vorbim astfel de o scadere, ci de o reorientare a lor, astfel incat promovarea sa se faca mai aproape de consumator”, a adaugat directorul de comercializare al Cegis.