Astfel, in aceasta zona nivelul chiriei este in prezent cu 5-10% mai ridicat decat in 2008.
Traficul aduce afaceri pentru comerciantii prezenti aici, iar proprietarii nu se sfiesc sa ceara chirii pe masura incasarilor generate de aceasta zona.
Aceasta crestere se datoreaza in foarte mare masura proiectelor de reabilitare si imbunatatire a infrastructurii, care inca nu s-au finalizat, spune Luiza Moraru. Chiriile variaza in functie de amplasare (strazile cu infrastructura refacuta sunt evident mai cautate), de suprafata, de situatia juridica si de facilitati (daca spatiul este reconditionat, daca exista posibilitate de amenajare a unei terase, proportia la suprafata magazinului intre parter, subsol, etaj).
Nivelul chiriei se situeaza intre 35-50 euro / mp / luna pentru un spatiu cu aproximativ 100 mp, parter, renovat, cu maxima vizibilitate si fara probleme juridice. Un spatiu vast, de cateva sute de metri, dar fara renovare, situat la parter, intr-o zona foarte buna ar putea fi inchiriat intre 12-24 euro/mp lunar.
Spatiile mici, de sub 100 mp, localizate in zonele deja renovate, au inregistrat o crestere a chiriei fata de 2008, exclusiv datorata calitatii infrastructurii si procesului de renovare. Nu sunt niste cresteri majore, ci de 5-10%, dar pentru acele spatii foarte bune, care acum sunt in majoritate ocupate, se poate vorbi de o crestere mai consistenta.
In ceea ce priveste oferta, in prezent nu sunt foarte multe spatii disponibile la inchiriere. Exista un numar mai mare de oferte pe strazile aflate inca in amenjare (precum Lipscani), dar zonele Smardan si Franceza sunt aglomerate si au o oferta limitata. Spatiile disponibile, amenajate, cu situatie juridica clara si cu vizibilitate excelenta, pot fi numarate pe degete.
Referitor la vanzarile comerciantilor comparativ cu chiria platita, Luiza Moraru considera ca „exista o balanta intre numarul mare de comercianti si oferta crescuta de baruri si cafenele care au puterea de a atrage un numar foarte mare de clienti. In acelasi timp, creste competitia si presiunea pe preturi”.
Astfel, vanzarile sunt intr-adevar considerabile, dar marjele de profit se reduc. In principiu, o rata de sustenabilitate de 15-20 % (procentul chiriei totale din vanzari totale) ar trebui sa le permita chiriasilor sa atinga profitul bugetat anterior.
Pana in prezent, zona de retail din centrul istoric s-a dezvoltat intr-o singura directie: servicii alimentare si cafenele, mai degraba decat moda si servicii. Pentru ca zona sa devina o destinatie cu adevarat interesanta, inclusiv pentru turisti, este important sa se condimenteze mixul de chiriasi. Marcile vizionare care vor „sparge piata” primele sunt cele care vor avea cel mai mult de castigat.