Compania Krammer&Wagner este agentul de vanzari al centrului comercial Militari Shopping Center din Militari, dezvoltat printr-o investitie de 70 milioane euro de Meinl European Land. De asemenea, Krammer&Wagner detine o participatie minoritara in cadrul centrelor comerciale WestGate din Arad si Seaside Constanta.
DailyBusiness:Cum vedeti piata romaneasca a centrelor comerciale din perspectiva chiriilor?
Heribert Krammer: Este o piata dificila din acest punct de vedere, pentru ca sunt foarte multe proiecte, iar comerciantii nu pot deschide mai mult de 2-5 magazine pe an, asa ca este o concurenta mare. In prezent, chiriile in unele mall-uri din Capitala sunt exagerate, asa ca vor exista scaderi pe termen scurt, ajustari ale nivelului chiriile in aceste cazuri.
DB: Ce intelegeti prin chirii exagerate si cu cat estimati ca ar putea scadea acestea?
HK: Sunt si cazuri in Bucuresti in care chiriile ajung la 100 euro pe metru patrat pe luna. Tinand cont de numarul mare de proiecte comerciale anuntate in Bucuresti (cred ca numarul mall-urilor anuntate ajunge la 15) si de capacitatea de dezvoltarea a retelei de magazine anuale a unui brand, vedem o scadere si de 20-30% pe termen scurt.
DB: In mall-urile de a caror inchiriere va ocupati, care este nivelul chiriilor?
HK: Procesul de inchiriere este unul complex, in care se duc negocieri. Un interval in care se situeaza chiriile este in functie de mai multi factori ca amplasare sau suprafata, este cuprins intre 10 si 50 euro/mp pe luna.
DB: Mall-urile pe care le dezvoltati in parteneriat cu Meinl European Land sunt centre comerciale tematice. Reprezinta acest tip de mall-uri o noua tendinta pe piata?
HK: Nu se pune problema unui trend general pe piata romaneasca, pentru ca aproximativ 70% din dezvoltatorii de mall-uri sunt interesati doar de un profit cat mai mare. Depinde de fiecare dezvoltator in parte daca alege sa construiasca un mall tematic sau nu. Tema mall-ului nostru din Arad este orasul, asa ca avem fantani arteziene, food court-ul este conceput ca o gradina istorica, avem o cascada. Intrarile sunt concepute ca doua intrari intr-un oras, fiind folosite arcarde. Pe de alta parte, in Constanta, principalul element de decor este vela, tema fiind marea si vacanta de vara la mare.
DB: Ati mentionat ca 70% dintre dezvoltatorii de mall-uri sunt interesati doar de obtinerea unui profit cat mai mare. Cum arata un mall al unui astfel de dezvoltator?
HK: Nu se acorda importanta arhitecturii, se folosesc putine culori si materiale de constructii ieftine.
DB: Se observa o crestere a ponderii zonelor de relaxare si entertainment in noile centre comerciale. Cum evolueaza aceste zone in noile proiecte?
HK: In orice centru comercial, este important sa existe un food court si o zona de entertainment pentru a atrage clientii, insa nucleul mall-ului este in continuare format din chiriasi. Brandurile dintr-un mall dau viata centrului comercial.
DB: Dupa finalizarea mall-urilor va veti vinde participatia catre Meinl. Pe viitor planuiti sa dezvoltati centre comerciale si pe cont propriu?
HK: Urmatoarele mall-uri vor fi dezvoltate tot in parteneriat cu Meinl European Land. Dezvoltarea Militari Shopping a fost o exceptie, Meinl achizitionand terenul pe care dezvolta proiectul, anterior debutului colaborarii noastre. Pe viitor insa, vom merge tot in formula pe care o utilizam pentru dezvoltarea WestGate Arad si SeaSide Constanta. Terenurile vor fi cumparate de noi si vom avea o participatie in cadrul proiectelor pana la livrarea acestora, dupa care o vom vinde.