„Din cauza nivelului la care au ajuns preturile, o foarte mica gama de clienti pot inchiria, iar unii deja au inceput sa se orienteze spre suprafete mai mici. Spre exemplu farmaciile prefera spatii de circa 70 metri patrati, in loc de 100 mp”, a explicat Godeanu.
Chiriile pe metru patrat in mall-urile din Bucuresti au stagnat la acest inceput de an, ramanand la acelasi nivel cu sfarsitul lui 2006, circa 25-28 euro pe metru patrat, in timp ce in spatiile comerciale stradale de pe principalele artere comerciale ale Bucurestiului au crescut in medie cu 10-15%, fiind cuprinse intre 70 si 150 euro/mp, potrivit unui raport al companiei de consultanta imobiliara Colliers.
„In acest moment, exista o tendinta clara, in care produse de tipul haine, incaltaminte, accesorii, articole de design interior, bijuterii migreaza in mall-uri, iar reteaua stradala se adreseaza bancilor, farmaciilor, cazinourilor si showroom-urilor”, a subliniat consultantul Regatta.
Daca preturile vor continua sa creasca, fara a avea in spate o crestere economica reala, s-ar putea ajunge la un blocaj si inerent la scaderea pietei, deoarece si marii operatori ating un punct in care nu mai considera eficienta o asemenea investitie.
Piata de retail, divizata in spatii comerciale stradale, mall-uri si galerii comerciale, depinde de un factor aditional fata de celelalte sectroare: vadul comercial.
Vadul comercial conteaza indiferent de profilul operatorului spatiului. Daca vorbim despre vestimentatie de lux, atunci zonele potrivite, cu publicul tinta necesar, sunt Calea Victoriei si anumite zone din Dorobanti (pentru hainele elegante) si Magheru (pentru sport/casual).
„De asemenea, bulevardul Magheru este artera potrivita pentru fast-food-urile de prima mana”, a precizat Carmen Godeanu.
Potrivit specialistului imobiliar, in acest moment, arterele comerciale din Bucuresti s-au uniformizat atat de mult din punct de vedere al operatorilor, incat la acest moment vedem o dominatie a bancilor, farmaciilor, cazinourilor si showroom-urilor.
Ca sa cumperi un suc, trebuie sa mergi la supermarket
Din cauza chiriilor ridicate pentru spatiile comerciale stradale se observa si disparitia minimarketurilor. Nici supermarketurile nu sunt mai avantajate, majoritatea celor de pe arterele stradale avand in proprietate spatiile in care activeaza.
„Daca vrei sa te opresti sa-ti cumperi un suc, tigari sau alte asemenea maruntisuri nu mai ai unde. Trebuie sa gasesti fie un supermarket, fie un centru comercial, a explicat consultantul Regatta.
„De asemenea, se observa imputinarea magazinelor de IT si a celor de electrocasnice. Ele s-au grupat in mall-uri sau in cladiri cu destinatie comerciala. Ceea ce este evident la acest moment este faptul ca doar marile lanturi pot rezista pe piata”, a declarat Godeanu.
In peisajul segmentului retail nu trebuie sa uitam restaurantele si cafenelele. Acestea sunt un domeniu sensibil, reglementat de numeroase normative, insa atat de placut si de necesar.
Cafenelele, restaurantele, fast food-urile se muta din parterul blocurilor in vile, cladiri de birouri sau poluri de interes comercial. Restrictiile sanitare din ce in ce mai aspre si necesitatea obtinerii acordului proprietarilor duc la inchirierea sau achizitionarea de spatii independente sau special create pentru asemenea activitati de alimentatie publica si de ce nu, entertainment,a adaugat specialistul Regatta.
Indiferent de domeniul de care discutam, in mod cert conteaza locatia si vadul comercial. Cele mai cautate zone sunt cele unde exista trafic intens. Se cauta zone cu piete, transport in comun, etc. Spre exemplu pe Crangasi, care este o artera scurta, exista circa 7 banci, 4 farmacii, doua cazinouri si cateva spatii cu alt profil.
Prin livrarea noilor mall-uri, galerii comerciale si imobile cu destinatie comerciala anuntate (cladiri cu suprafete de 2.000-3.000 mp) va fi acoperita o mare parte din necesarul de spatii de retail, deoarece dezvoltarea spatiilor stradale este extrem de redusa, a declarat Godeanu.