„Situatia actuala din piata reprezinta un bun prilej pentru retaileri sa isi reevalueze reteaua de magazine si sa se focuseze pe locatiile de top, care le asigura un ritm constant al veniturilor”, a adaugat Luiza Moraru.
Chiriile spatiilor de retail premium au scazut in aproape toate regiunile din lume pe masura ce recesiunea globala afecteaza deciziile consumatorilor si vanzarile in retail, potrivit noului studiu de la CB Richard Ellis (CBRE), Global Retail MarketView.
Pietele emergente sau in curs de dezvoltare au fost afectate cel mai puternic. Buenos Aires a inregistrat cel mai puternic declin in ceea ce priveste chiriile retail cu o scadere de 37%, urmat de Varsovia cu un declin de 33% si Washington DC cu un declin de 26%.
In ciuda declinului chiriilor cu 10%, New York ramane cea mai scumpa destinatie de retail, cu valoare medie de 1.800 de dolari pe metru patrat pe an. Chiriile retail din New York sunt aproape duble fata de cele din Hong Kong, care ocupa locul al doilea la nivel global cu chirii de pana la 975 $/mp pe an.
Printr-o rasturnare interesanta de situatii, Moscova ocupa acum locul detinut de Tokyo anterior in cadrul acestui top, trecand pe locul al treilea de pe locul al patrulea. Ea este urmata de Paris si Tokyo, care intregesc topul celor mai scumpe cinci locatii retail.
„Din cauza somajului in crestere si a scaderii puterii de cumparare a consumatorilor in cea mai mare parte a lumii, marea majoritate a pietelor imobiliare retail se confrunta cu o cerere tot mai mica din partea retailerilor si cu o crestere a numarului de unitati vacante, fapt care afecteaza la randul lui chiriile”, a comentat Nick Axford, directorul departamentului de cercetare si consultanta al CB Richard Ellis EMEA.
„Unii retaileri folosesc aceasta stare de fapt ca pe o ocazie de a profita de conditiile neprielnice de pe piata ca sa negocieze termeni de inchiriere mai favorabili. Proprietarii incearca pe cat posibil sa evite un grad mic de ocupare si in anumite circumstante acest lucru ii determina sa accepte compromisuri in cazul chiriasilor care se afla pe punctul de a parasi spatiul respectiv”, a adaugat Axford.
El a mai spus ca proprietarii au totusi tendinta de a aplica o strategie diferita cand vine vorba de spatiile cele mai bune, bazandu-se pe faptul ca magazinele eliberate vor fi repede ocupate. Retailerii cei mai profitabili se grabesc sa profite de ocaziile rare de a se muta in unitati prime ori de cate ori acestea devin disponibile in locatiile de top.