„Cresterea este mai mare in cartiere datorita extinderii retelei bancare si a magazinelor. Dupa acoperirea zonei centrale acestea s-au orientat spre marile aglomerari urbane din celelalte zone”, au precizat reprezentantii Regatta, adaugand ca trendul ascendent se va mentine si in 2008, insa la o viteza mai lenta.
Chiriile pe metru patrat pentru spatiile comerciale stradale din Bucuresti se situeaza intre 100-150 euro pe metrul patrat in zonele centrale si ultracentrale si intre 25 si 60 de euro pe metru patrat in cartiere.
„Aceste valori sunt date pentru suprafete de 100 metri patrati in locatii foarte bune pe arterele respective. Desigur, chiriile variaza in functie de locatie si de suprafata, dar in cazul acestui tip de proprietati intervine un nou factor, vadul comercial. Acesta este la fel de important ca primele doua in stabilirea pretului” , a declarat Carmen Godeanu, senior real estate broker in departamentul Spatii Industriale & Comerciale, Regatta.
„In cazul spatiilor comerciale stradale, amenajarile au un rol minor in influentarea pretului chiriei” , a adaugat Carmen Godeanu.
Potrivit consultantului Regatta, chiriile spatiilor comerciale stradale nu pot fi comparate cu cele din marile centre comerciale, pentru ca este vorba de doua produse diferite.
Daca in anii trecuti reteaua stradala avea chirii mai mici decat centrele comerciale, acum tendinta este inversa datorita cresterii numarului de galerii comerciale, mall-uri, hypermarket-uri, ceea ce duce la o micsorare a chiriilor in aceste spatii, a spus Godeanu.
In acelasi timp, pe reteaua stradala inca mai este loc de crestere, a precizat consultantul Regatta.
Spatiile comerciale stradale cu suprafata cuprinsa intre 80-100 metri patrati sunt cele mai usor de inchiriat. De regula suprafetele mari se divizeaza deoarece astfel se obtin preturi mai bune, considera Godeanu.
Principalii ocupanti ai spatiilor comerciale stradale sunt in proportie de peste 80% chiriasi, in timp ce in cazul mall-urilor procentajul e 100% chiriasi.
Principalii operatori ai spatiilor comerciale stradale sunt retelele bancare si alte institutii finaciare, lanturile de farmacii, cazinourile, retelele de magazine IT, showroom-urile (de orice fel) si supermarket-urile de proximitate.
„In ultimii ani s-a remarcat o scadere drastica a numarului de magazine de imbracaminte si incaltaminte situate in spatiile comerciale stradale, acestea preferand mall-urile si galeriile comerciale,” a spus reprezentantul Regatta.