Sunt foarte multe companii care in prima faza au inchiriat spatii si care in paralel, au achizitionat terenuri in vederea dezvoltarii propriilor centre logistice, au spus analistii EuroMetropola. Acestia au adaugat ca 40% din companii detin spatii logistice, iar restul de 60% apeleaza la inchiriere.
„Se preconizeaza o crestere a numarului celor care detin in proprietate spatii, deoarece in ultimii ani s-au achizitionat terenuri, urmand a fi dezvoltate in timp, insa actualul context a stopat dezvoltarea, din cauza lipsei de finantare”, au adaugat consultantii agentiei imobiliare.
Astfel, consultantii EuroMetropola considera in prezent, este mai avantajoasa inchirierea unor spatii de acest gen, in special datorita costurilor reduse, dar si a posibilitatii de readaptare, in conditiile in care tipul de business nu functioneaza.
Bugetul alocat pentru achizitii si strategia comapaniei sunt doi factori importanti care influenteaza procesul de tranzactionare si varianta aleasa de companii.
„Daca luam in calcul o afacere care urmareste dezvoltarea pe termen scurt, este de la sine inteles ca se vizeaza inchirierea unui spatiu logistic. Daca perspectivele dezvoltatorului sunt bazate pe un plan de afaceri pe termen lung si includ si segmentul de productie, optiunea constructiei propriului spatiu prezinta un grad sporit de interes”, explica analistii.
In momentul actual, exista si proprietari care functioneaza cu propriul business in spatiul construit, iar o parte din acesta este oferit spre inchiriere, altor clienti.
Companiile care isi permit constructia unui spatiu pentru ocupare proprie sunt „nume sonore, cu un business solid, care au inregistrat un ritm sporit de dezvoltare in ultimii ani”, precizeaza analistii imobiliari de la EuroMetropola.
Un exemplu este grupul Mobexpert, care va investi 10 milioane de euro intr-un astfel de centru, situat la kilometrul 21 pe autostrada Bucuresti-Pitesti, dar si companii precum Parmalat, Jacobs sau Kraft.
De asemenea, analistii EuroMetropola atrag atentia ca relocarile mentin dinamica inchirierilor pe segmentul industrial-logistic, iar pretentiile potentialilor chiriasi sunt diferite de cele din anii anteriori. In plus, stocul limitat de spatii industriale moderne intind cautarile companiilor pe o perioada mai lunga decat cea propusa initial.
„Previzionam ca stocul spatiilor logistice disponibil in actualul context se va micsora, in conditiile in care majoritatea dezvoltarilor sunt amanate, iar spatiile disponibile vor putea aparea doar prin eliberarea celor ocupate de catre clientii care isi vor restrange activitatea sau care se vor reloca”, au spus reprezentantii EuroMetropola.
„Astfel, spatiile ramase libere vor fi cele construite pe vechile complexe industriale, dar care necesita modernizari adaptate normelor europene in vigoare”, au precizat acestia.