Cererea va ramane concentrata pe centrele comerciale existente, in timp ce preinchirierile vor fi semnate numai pentru proiectele cu sanse mari sa fie livrate (care dovedesc ca dispun de finantare si cu stadiul constructiilor avansat), cu o locatie buna si un mix al chiriasilor atractiv.
„Desi pe un trend ascendent, cererea pentru spatii comerciale nu va fi suficient de ridicata pentru a determina o crestere a nivelului chiriei. Din contra, se asteapta ca nivelul chiriilor, renegociat, sa ramana neschimbat pana cel putin in a doua jumatate a anului 2010, iar in cazul centrelor comerciale cu performante mai slabe, se asteapta scaderi ale chiriilor”, a declarat Georgiana Andrei, manager al diviziei de inchirieri spatii in cadrul Colliers.
In 2009 au inceput campanii extinse de renegociere a chiriilor in majoritatea centrelor comerciale. Reducerea chiriilor a oscilat intre 10% si 50%, creand astfel diferente semnificative intre nivelul chiriilor din diferite centre comerciale, in special in afara Bucurestiului.
Indiferent de reducere, renegocierile au fost de cele mai multe ori agreate pe o perioada determinata, 6 luni pana la un an.
Anul trecut, cateva dintre proiecte au fost amanate pentru 2010, in timp ce altele au fost oprite pe o perioada nedeterminata. Astfel, desi peste 20 de proiecte, insumand peste 835.000 metri patrati, au avut data de lansare anuntata pentru 2009, numai 27% din spatiile anuntate au fost efectiv livrate, adica 158.000 mp in Bucuresti si 70.000 mp in afara Capitalei.
Spre deosebire de prima parte a anului 2009, in care numarul tranzactiilor a fost foarte redus, in a doua jumatate a anului a fost o crestere semnificativa a cererii de spatii comerciale. Anul trecut au intrat pe piata romaneasca cateva branduri importante, precum Decathlon, C&A sau Kiabi. Acestea s-au concentrat in principal pe deschiderea locatiilor in Bucuresti.
Spatiile stradate sunt cautate de brandurile de lux
„Perspectivele anului 2010 pentru spatiile stradale in locatii principale par promitatoare, datorita cererii din partea brandurilor de lux in crestere”, a spus Georgiana Andrei.
Totusi, chiriile vor continua sa sufere reduceri usoare, in special in locatii secundare si periferice, pentru ca cererea din partea bancilor, farmaciilor, cazinourilor si firmelor de telefonie – principalii clienti de dinainte de criza – va ramane la un nivel scazut.
In 2009, proprietarii spatiilor stradale au redus chiriile pentru chiriasii noi cu aproximativ 20-25% comparativ cu inceputul anului (sau cu 30-35% fata de varfurile din trimestrul al doilea din 2008). Chiar si in spatiile cu chiriasi stabili, chiriile s-au redus cu 15-30% in urma renegocierilor, agreate in general pe o perioada temporara de 1-2 ani.