Locatarii proiectului Confort Park din Bucuresti intentioneaza sa formeze o asociatie de proprietari pentru a putea solicita daune proprietarului cladirii, Robert Negoita, actionarul ProConfort, si astfel sa creeze un precedent in urma caruia astfel de situatii sa fie evitate din timp.
La receptionarea caselor, proprietarii s-au plans de lipsa de utilitati, a ghenei si a locului de parcare, cu toate ca data predarii acestora nu este prevazuta clar in contract, „amanunt” care le-a scapat la semnare, admit reclamantii.
Directorul de vanzari al unui dezvoltator strain care activeaza si pe piata romaneasca a precizat, pentru DailyBusiness, ca neincluderea datelor de finalizare a spatiilor exterioare in contract nu este o practica frecventa. Managerul, care nu a dorit sa isi decline identitatea, a specificat ca in cazul companiei pentru care lucreaza exista anexe contractuale care prevad si data pana la care vor fi plantati ultimii copaci.
„Si chiar este nevoie sa facem asta avand in vedere ca potentiali clienti vin cu o armata de avocati sa verifice contractele”, a adaugat acesta, precizand ca in situatia iscata in cazul ProConfort o parte din vina apartine cumparatorilor care nu au verificat la semnarea antecontractului aceste termene.
Un alt dezvoltator a explicat ca prevederea contractuala a datelor finalizarii acestor spatii (n.r. – scari, lifturi, spatii verzi) tine de politica fiecarui dezvoltator, existand si companii care predau apartamentele inainte de finalizarea totala a cladirii.
Putini cumparatori sunt atenti la alte detalii in afara pretului
Principalul criteriu pe care majoritatea cumparatorilor il are in vedere atunci cand isi cumpara o locuinta noua este pretul, acestia nefiind interesat de calitatea cladirii sau alte aspecte ale dezvoltarii, spun analistii imobiliari.
Acestia precizeaza ca situatia se va schimba in momentul in care cumparatorii vor fi nevoiti sa se mute in locuintele noi si se vor lovi de problemele pe care le au proiectele respective.
Pe forumul dedicat proiectului rezidential Confort Park, gazduit de Softpedia, clientii dezvoltatorului au realizat ce se intampla cu datele de predare abia la sfarsitul anului trecut: „Receptionam doar tot ce tine de apartament. Pe afara nu conteaza, e complet aiurea, dar asta am semnat cu totii. Deci: lift, casa scarii, ghena de gunoi, alei si altele (…) nu ai cum sa deschizi gura: nu scrie in antecontract si basta”.
„Este o chestiune de respect, avem niste probleme, insa nimeni nu discuta cu noi. Am semnat un contract de vanzare-cumparare pentru apartament, si intr-adevar apartamentul este finalizat in interior, dar lipsa finisajelor exterioare creeaza probleme, care afecteaza si spatiul interior, iar compania nu-si asuma responsabilitatea”, a declarat Florentin Scarlat, unul din locatarii proiectului, pentru DailyBusiness
„Am avut niste pagube materiale din cauza faptului ca finisajele exterioare nu sunt terminate, pe care inca nu le-am evaluat. Oricum nu ma intereseaza neaparat despagubirile, ci mai degraba crearea unui precedent, pentru ca modul in care suntem tratati nu este unul normal”, a specificat Scarlat.
Contactat de catre DailyBusiness, Sorin Ionescu, directorul de marketing al dezvoltatorului ProConfort, a spus ca „ceea ce se intampla este un ping-pong de declaratii a carui miza nu o inteleg”, fara a face alte comentarii.
Unii clienti au cumparat, altii inca nu
In ceea ce priveste primul bloc al proiectului, finalizat in proportie de 95%, intabularea a fost facuta de catre primarie, iar proprietarii pot semna contractul final de vanzare-cumparare.
Totusi, nu toti cumparatorii au semnat contractul final. „Am fost chemat pentru predarea apartamentului inainte de sarbatori, insa am refuzat sa semnez contractul de vanzare cumparare, in conditiile in care cladirea nu era finalizata”, a declarat Laurentiu Ovezea, unul dintre cumparatorii promitenti.
„Un apartament face parte dintr-un imobil, la data predarii trebuie sa ti se ofere si spatiile comune si locul de parcare pe care l-ai platit”, a precizat Ovezea.
„Pe 2 noiembrie, cand trebuia sa aiba loc predarea apartamentului, am fost chemat, insa nu am semnat contractul de vanzare cumparare, ci am amanat data de plata integrala a apartamentului printr-un act aditional care prevede predarea pe 7 februarie. Ramane de vazut daca va fi finalizata cladirea pana atunci”, a spus si Marius Cetateanu, un alt cumparator din carul proiectului.
„Daca semnam ajungeam in aceeasi situatie ca Florentin Scarlat”, a precizat Cetateanu.
Daniel Vijoi si Marius Buligescu, alti doi clienti ai dezvoltatorului Confort Park, au explicat ca la baza acestui conflict este o chestiune de principiu, acestia neasteptand daune materiale in primul rand, ci crearea unui precedent pe piata rezidentiala, in cazul unei atitudini similare din partea dezvoltatorilor.
Modificarile ulterioare, prilej de neintelegeri suplimentare
Locatarul Scarlat mai atrage atentia si asupra unei conventii de servitute a trecerii pentru un teren amplasat intre hotelul Rin Grand si proiectul rezidential Confort Park. Desi locatarii din ansamblul rezidential aveau drept de trecere pe acel teren, acesta a fost ingradit temporar de companie, pana la finalizarea lucrarii.
De asemenea, clientii considera ca ar fi trebuit intrebati inainte de modificarea proiectului.
Initial cladirile trebuiau sa aiba 9 etaje, insa dezvoltatorul a hotarat sa mai adauge inca 2 etaje. In ceea ce priveste aceasta doleanta, Sorin Ionescu, directorul de marketing al ProConfort, a precizat ca aceasta modificare nu afecteaza direct clientii.
„Cumparatorii nu au o cultura imobiliara, cei mai multi se intereseaza, cand semneaza un contract de locuinta, de suprafata acesteia, de felul cum va arata proiectul, nimic altceva”, a declarat, anterior, pentru DailyBusiness, Sorin Ionescu, directorul de marketing al ProConfort. El a admis insa ca locatarilor nu li s-a precizat de catre companie in mod clar faptul ca finalizarea locuintei nu presupune si finalizarea simultana a tuturor facilitatilor aferente cladirii.
Locatarii si cumparatorii-promitenti contactati de DailyBusiness considera ca atitudinea companiei este „socanta”, intre acestia si dezvoltator neavand loc un dialog.
Finalizarea primei cladiri din cele patru ale proiectului va avea loc pana la finalul lunii ianuarie, in contract acoperindu-se o intarziere de 10-12 zile, conform lui Ionescu. Finalizarea intregului proiect este prevazuta pentru martie-aprilie anul acesta.
„Nu puteam amenaja parcarea supraterana, avand in vedere ca celelalte blocuri sunt inca in constructie, insa am oferit parcarea supraetajata acoperita a Hotelului Rin Grand (n.r.-ansamblul rezidential este amplasat in spatele hotelului). De asemenea, chiar daca ghena nu e operabila, au fost amplasate tomberoane in fata cladirii”, a declarat recent Ionescu.
„Nu putem pune in functiune liftul si ghena pentru ca acestea trebuie predate din punct de vedere juridic asociatiei de proprietari. Pro Confort nu se ocupa de managerierea cladirilor, iar clientii cunosc lucrul acesta”, a mai spus el.