Daca proprietarii
puneau accent pe elemente legate de imobil, care ofera confortul
angajatilor la locul de munca si influenteaza productivitatea
acestora, cum ar fi: eficienta spatiului, aportul de aer proaspat,
lumina naturala, spatiile verzi, sursele alternative de energie
etc.), in prezent, in atragerea si pastrarea chiriasilor,
proprietarii ar trebui sa ia in considerare si alte aspecte, potrivit
specialistilor JLL.
1. In primul rand,
acestia mentioneaza perceptia chiriasului asupra proprietarului si a
imobilului/imobilelor detinut/e de acesta. Cu cat istoricul legat de
calitatea proprietatii/proprietatilor, de lichiditatea investitiei,
de modul in care proprietarul creioneaza strategia de administrare
este mai bun, cu atat chiriasii sunt mai dornici sa considere un nou
contract sau continuarea celui existent.
2. Al doilea aspect
este balanta dintre costului serviciilor de administrare si
calitatea acestora. Identificarea de furnizori cu experienta,
care sa ofere servicii de calitate la preturi competitive trebuie sa
fie unul din elementele cheie al managementului administrativ.
3. Corectitudinea
calculului cheltuielilor comune si trasparenta cu care acestea
sunt prezentate chiriasilor reprezinta un alt aspect de care trebuie
sa ia seama proprietarii. Cheltuielile comune au o pondere mare in
totalul cheltuielilor chiriasilor legate de spatial inchiriat, iar
corectitudinea stabilirii acestora si transparenta cu care
proprietarii le prezinta chiriasilor reprezenta un factor major in
nivelul de satisfactie al acestora din urma.
4. De asemenea, comunicarea si solutionarea problemelor intre chiriasi si
proprietari reprezinta un factor vital pentru care chiriasii pot
decide sa paraseasca cladirea la expirarea contractului sau mai
devreme. Stabilirea unei relatii de incredere si respect reciproc
bazata pe intelegere si respectarea regulilor interne, precum si
rezolvarea in timp util a problemelor si venirea cu solutii in
intampinarea nevoilor chiriasior sunt elemente ce trebuie sa
guverneze zilnic relatia chirias-proprietar.
5. Personalul
administrativ trebuie sa fie permanent implicat si sa aiba o
atitudine proactiva, incluzand in actiunile intreprinse cat mai multe
din sugestiile chiriasilor. Un management de success asigura pentru
proprietari mentinerea si cresterea valorii proprietatii,
imbunatateste nivelul de satisfactie al chiriasilor, reduce
cheltuilelile nerecuperabile si riscul financiar si operational.