Una dintre optiunile de ridicare a veniturilor din chirii, fara a modifica tarifele, consta in marirea densitatii magazinelor, spune Wilner Anderson, country manager al Steen & Storm Sverige din Suedia, companie care administreaza peste 50 de centre comerciale in regiunea scandinava.
Wilner Anderson a precizat, in cadrul unei conferinte organizate in Bucuresti de International Council of Shopping Centers, ca proprietarii de centre comerciale pot ajunge sa castige ca urmare a deciziilor unor retaileri de a-si micsora suprafetele unor magazine. Cum? Gasesc un alt retailer care sa ocupe spatiile libere. Desi pare doar o vorba in vant avand in vedere reticenta retailerilor de a deschide noi magazine, solutia este una cat se poate de viabila pe piata locala.
Cum este posibil?Desi gradul de neocupare al spatiilor comerciale din Romania este mai mare decat in anii trecuti, cativa mari retaileri se afla in febra extinderilor si nu au foarte multe spatii comerciale la dispozitie. Majoritatea sunt retaileri de fashion intrati recent pe piata cum ar fi Kiabi, C&A sau H&M.
Anderson a explicat ca, in cazul unora dintre proprietatile administrate de firma lui in regiune, hipermarket-urile prezente in acele spatii au decis sa isi diminueze suprafetele magazinelor.
Jan Kubicek, directorul de asset management al ING Real Estate in Europa Centrala, confirma aceasta tendinta. El spune ca in cazul unora dintre activele companiei, un impact pozitiv l-a avut schimbarea mixului de chiriasi, pentru adaptarea la cerintele pietei. „Am scazut suprafata hipermarket-urilor din unele centre comerciale si am adus alti retaileri”.
Astfel, pe masura ce suprafetele inchiriate scad, proprietarii de mall-uri au posibilitatea sa obtina chirii mai mari, la metru patrat.
Pe plan local, hipermarket-urile mizeaza inca pe suprafete mari, insa retailerii de IT si electronice au ales deja sa isi micsoreze suprafetele magazinelor, pe fondul declinului acestei piete.
Un exemplu de astfel de retailer este Media Galaxy.
„Magazinul Media Galaxy din Suceava Shopping City si-a diminuat suprafata de la circa 3.500 mp, pana la 1.000-1.500 mp, restul spatiului fiind apoi contractat de retailerul de fashion New Yorker. De asemenea, magazinul de electronice isi va diminua suprafata si in Shopping City Sibiu. Suntem in negocieri cu doua branduri de fashion pentru acel spatiu”, a declarat Razvan Sin, directorul departamentului de retail al DTZ Echinox, compania care administreaza cele doua centre comerciale.
Wilner Anderson de la Steen & Storm Sverige considera ca durata contractelor poate fi foarte importanta in aceasta perioada. „Este bine sa inchei contracte pe termen cat mai lung, astfel incat sa oferi o mai mare stabilitatea activului”, a spus acesta.
Pe pietele mature proprietarii de centre comerciale obtin venituri si din utilizarea spatiilor comune, cum ar fi parcarile. „In Suedia, multe din parcarile centrelor comerciale sunt cu plata”, a mentionat Anderson.
Cel putin pentru moment insa, pe piata locala nu exista acest trend.
Ultimele centre comerciale deschise in Bucuresti au mizat pe solutii de crestere a atractivitatii care sa le permita mentinerea spatiilor comune „free of charge”. Printre aceste solutii se numara programul prelungit al centrelor comerciale. Cotroceni Park a fost primul mall din Capitala care a ramas deschis pana la miezul noptii, model preluat ulterior si de alti jucatori.
O alta modalitate de crestere a atractivitatii este dezvoltarea spatiilor de evenimente. De exemplu, piateta din fata Sun Plaza, dar si cea de langa Cocor, centru comercial care urmeaza sa fie redeschis in cateva zile.
Cele mai putin vizitate mall-uri din Capitala sunt Grand Arena, Liberty Center si City Mall. Cele mai vizitate centre comerciale ale Capitalei sunt Unirea Shopping Center, Bucuresti Mall si Plaza Romania.