Raspunsul a fost acelasi pentru toti. „Maine puteti sa intrati”. Astazi, mall-ul a fost deschis numai pentru presa, iar diseara va avea loc o petrecere „VIP” de inaugurare.
Cum vad curiosii deschiderea noului mall din sud?
„Nu stiu ce va include mall-ul, am crezut ca s-a deschis si am vrut sa vedem ce are”, spune Ionut, student, unul din tinerii care au vrut sa viziteze astazi Sun Plaza, care adauga ca atunci cand merge in mall vrea sa gaseasca un spatiu aerisit si diversitate, dar ca de asemenea important este sa fie si un mall mare. Aceste criterii au fost indeplinite pentru el de Cotroceni Park, care este, cel putin pana acum, mall-ul sau preferat din Capitala, mai ales ca este in apropiere de Politehnica, unde este student in anul I.
Desi la intrarea in mall erau cativa zeci de muncitori, tanarul nu a parut deloc deranjat de faptul ca proiectul nu arata, inca, impecabil.
GALERIE FOTO: Cum arata mall-ul in preziua deschiderii
Un alt locuitor al zonei spune ca va merge sambata in Sun Plaza sa vada cum este mall-ul, dar ca acesta este ca un „margaritar intr-o mlastina”, avand in vedere faptul ca este „flancat” la strada de tabla albastra a faimoasei „Aleea Castanilor”, miezul comertului stradal din zona, cel putin pana acum. „Ma intreb oare de ce investitorii nu au incercat sa inchida aceasta zona. Arata foarte urat”, spune acesta.
DailyBusiness.ro i-a adus la cunostinta aceasta opinie lui Friedrich Wachernig, membru in boardul Sparkassen Immobilien AG, proprietarul Sun Plaza, care a spus ca intr-adevar mall-ul reprezinta cu totul altceva pentru zona si ca Alea Castanilor apartine municipalitatii, iar decizia unei eventuale inchideri le apartine autoritatilor.
„Zona oricum s-a infrumusetat, Primaria a facut multe amenajari ale spatiilor verzi”, spune Wachernig, care spune ca este bine sa existe o diversitate in ceea ce priveste comertul.
„Daca cineva isi cumpara haine din Castani si vine la noi sa vada un film, este in ordine”, spune reprezentantul investitorului.
Totusi, pentru a vedea un film in Sun Plaza vizitatorii trebuie sa mai astepte inca doua luni, Cinema City urmand sa deschida pe 27 aprilie cele 15 sali.
Ce vor gasi maine in mall vizitatorii
„In ziua inaugurarii vor fi deschise magazinele cu suprafete mari, Cora, Baumax, Mobexpert. Bineinteles ca se vor deschide si o parte din magazinele mai mici, insa nu toate”, spune Friedrich Wachernig, membru in boardul Sparkassen Immobilien AG, proprietarul Sun Plaza. Wachernig a mai spus, pentru DailyBusiness.ro ca se asteapta ca Sun Plaza sa aduca un randament anual de 9%, ceea ce ar insemna venituri din chirii de peste 20 mil. euro.
Pe 25 martie va fi deschisa circa 80% din suprafata mall-ului, insa procentul mare este determinat de inaugurarea suprafetelor cu dimensiuni mari. Multe din spatiile mai mici nu vor fi, inca, deschise. Unul dintre motive? „Investitorii si-au pierdut spiritul antreprenorial”, crede Michael Richard, directorul EMCT, firma care a dezvoltat mall-ul.
Richard il da drept contra-exemplu pe Dan Sucu, proprietarul Mobexpert. „Dan Sucu a stat in magazin saptamana trecuta pentru a mobiliza oamenii astfel incat sa poata deschide”.
Sucu pare ca a mobilizat bine oamenii, pentru ca desi miercuri la ora 11:00 in magazin se lucra intens la amenajare, pana in jurul orei 12:00 lucrarile erau aproape finalizate.
Toate magazinele din mall vor fi deschise pana finalul lunii martie, potrivit reprezentantilor Sun Plaza. Cativa din retailerii, care nu au reusit sa deschida pe 25, au postat deja pancarde cu datele de inaugurare ale unitatilor. Spre exemplu, Starbucks va deschide cafeneaua peste o luna.
Nu doar retailerii nu au reusit sa finalizeze la timp amenajarea magazinelor, ci si reprezentantii dezvoltatorului mai au de lucru. Spre exemplu, pasajul care face legatura cu metroul va fi gata abia la finalul lunii martie, compania mai avand de facut finisarile.
Chiar daca in ziua inaugurarii probabil unii dintre vizitatori vor fi dezamagiti de faptul ca nu toate magazinele si punctele de atractie sunt deschise, reprezentantii companiei considera ca Sun Plaza va fi centrul comercial dominant din Sud.
„A fost o perioada de nebunie tot procesul de dezvoltare, am intampinat multe probleme tehnice si arhitecturale, insa speram ca dupa inaugurare sa fie o nebunie comerciala”, spune Michael Richard, directorul EMCT, dezvoltatorul proiectului.
„Initial vroiam sa facem o cutie de tabla langa un hipermarket, dar cand am realizat potentialul zonei, 600.000 de persoane la 10 minute de mers cu masina si 1 milion la 20 de minute de mers cu masina, am hotarat sa cream un proiect pe masura”, spune Richard.
Potentialul acestui proiect i-a atras si pe cei de la Sparkassen Immobilien, care au investit din fonduri proprii cele 200 mil. euro, la cat s-a ridicat investitia.
„Puterea de cumparare a romanilor este inca scazuta, dar noi suntem un investitor de cursa lunga si vedem un potential mare in Bucuresti, care reprezinta a 6-a aglomeratie urbana din Europa”, spune Friedrich Wachernig.
In ceea ce priveste competitia din zona, Wachernig spune ca nu poate sa spuna care vor fi efectele deschiderii Sun Plaza asupra celorlalte mall-uri din sud, dar ca va fi cu siguranta o influenta.
„Cel mai bun va castiga. Fara a vrea sa par arogant, sunt sigur ca noi suntem cei mai buni„, spune Friedrich Wachernig.
Analistii imobiliari par sa fie de aceeasi parere, declarand ca va exista cu siguranta un numar mare de vizitatori pe care Sun Plaza il va fura de la celelalte mall-uri din zona.
Pentru a minimiza impactul numarului relativ mare de magazine care nu vor fi inca deschise, reprezentantii mall-ului au investit in promovare si marketing circa 1,3 mil. euro, asa ca inaugurarea Sun Plaza se anunta a fi una extrem de dinamica.
Artistul Shaggy deschide seria evenimentelor pentru deschidere, iar in zilele urmatoare evenimentele de inaugurare vor include si concerte ale Morandi, Parazitii, Vama, Voltaj, Hi-Q si Delia.
Cine sunt retailerii
Mixul de retail din Sun Plaza include un hypermarket Cora si o noua retea DIY prezenta in Bucuresti -Baumax, dar si Mobexpert, Flanco, zone de lifestyle si fashion ocupate de Zara, C&A, Marks and Spencer, Debenhams, New Yorker, Hervis, Sprider, Koton, Diverta, Humanic si Deichmann.
Alti retaileri care completeaza peisajul de shopping sunt Bershka, Pull&Bear, Douglas, Sephora, Nine West, Pimkie, Orsay, Promod, Motivi si Levi’s.
In zona de food-court se vor afla McDonald’s, KFC, Pizza Hut, Cinnabon, Mezzo di Pasta.
Zona de divertisment a centrului comercial cuprinde 15 sali de cinema cu o capacitate de 3.000 de locuri in multiplexul Cinema City, clubul de bowling si billiard Oxygen care se intinde pe 2.000 mp, cazinoul Game World, un pub si cafenele.
Sun Plaza este cel mai mare centru comercial din Romania, cu 210.000 mp suprafata construita si 80.000 mp suprafata inchiriabila, peste 96% din suprafata fiind deja preluata de catre retaileri, urmand ca in circa o luna de zile sa fie deschisa publicului in totalitate.
Sparkassen Immobilien AG este listata la Bursa din Viena de 22 de ani, fiind cea mai veche companie de investitii imobiliare din Austria. Compania este un investitor pe termen lung in proprietati rezidentiale, birouri, hoteluri si spatii comerciale in Austria, Germania, Cehia, Slovacia, Croatia, Ungaria, Romania si Bulgaria. La 30 septembrie 2009, valoarea totala a portofoliului era de 1, 83 mld. euro, iar suprafata inchiriabila totala de 1,5 mil. mp.