Suprafata construita totala a centrelor comerciale introduse pe piata in prima jumatate a anului 2010 s-a ridicat la doar 2,1 milioane mp. Au fost deschise in total 64 centre comerciale – o scadere cu aproape 50% fata de aceeasi perioada a anului 2009, cand au fost inaugurate 120 centre, se arata in raport.
Reprezentantii companiei estimeaza ca pana la sfarsitul acestui an sunt preconizate sa se mai deschida spatii comerciale cu suprafata construita totala de 3,8 milioane mp, reprezentand o scadere de 17% fata de 2009.
In acelasi raport se preconizeaza ca 2011 va cunoaste o scadere chiar si mai mare a gradului de finalizare, la aproximativ 5,2 milioane mp. „Aceasta ar reprezenta o crestere de doar 3,9% fata de aportul total din 2010 – cea mai mica crestere anuala din ultimii 30 ani”, au precizat reprezentantii companiei.
Aceasta situatie se va transpune si pe piata locala, unde se estimeaza ca anul viitor va fi deschis un singur centru comercial, Polus Constanta.
„Desi performanta centrelor comerciale din Romania a fost sever afectata de criza economica, proiectele dominante atat din Bucuresti, cat si din alte orase mari din Romania si-au pastrat gradul de ocupare si interesul din partea retailerilor internationali”, a declarat Razvan Gheorghe, partener si managing director Cushman & Weakefield Romania.
„In mod laudabil managementul majoritatii centrelor comerciale, fie shopping mall sau retail park, a gasit rapid solutii de contracarare a efectelor crizei, iar acum situatia este mult mai stabila”, a adaugat Razvan Gheorghe.
El a precizat ca este clar ca piata este dominate din ce in ce mai mult de catre retailerii internationali, indeosebi de cei din Germania, Austria, si Franta, acestia fiind si principalele ancore in proiectele existente sau viitoare.
„Avand in vedere datele curente, se pare ca anul viitor finalizarile de centre comerciale noi urmeaza sa scada la aproximativ 5 milioane mp – cel mai scazut nivel din ultimii sase ani”, a declarat Darren Yates, asociat la Cushman & Wakefield’s European Research Group.
In prima jumatate a anului 2010, volumele de investitii europene de retail s-au ridicat la 16,5 mld. euro – reprezentand o crestere de 80% fata de anul anterior.
Cota care revine segmentului de retail din totalul investitiilor in proprietati comerciale a continuat si ea sa creasca, confirmand popularitatea ascendenta a acestei clase de active. In special Marea Britanie, Franta si Germania au inregistrat o puternica crestere in activitate.