In aceste locatii, chiria este de 777 euro pe metru patrat pe an.
Majoritatea locatiilor de retail din lume au rezistat in ultimele 12 luni, America Latina si Asia-Pacific inregistrand cea mai mare crestere a chiriilor, potrivit studiului realizat de compania de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield.
Chiriile la spatii stradale principale, in locatiile prime (principale), din peste doua treimi (66%) din cele 59 tari studiate de compania de consultanta pentru raportul sau anual „Main Streets Across the World 2010”, fie au crescut, fie au ramas la un nivel constant in decursul anului pana in iunie.
„Constatarile prezinta o perspectiva mai optimista decat cea din 2009, cand a avut loc cea mai mare cadere a chiriilor din istoria de 25 de ani de la prima aparitie a raportului”, se arata in studiu.
[img=887]Topul mondial al chiriilor la spatii comerciale realizat de C&W (partea 1)[/img]
Fifth Avenue din New York, unde chiriile au crescut cu 23,5%, s-a mentinut pe locul intai, fiind cea mai scumpa adresa de retail timp de 9 ani consecutivi.
„In ciuda presiunilor din piata locala si internationala, Fith Avenue continua sa reprezinte o locatie foarte dorita de majoritatea retailerilor care au un brand global. Avand in vedere atractia orasului New York, atat pentru turistii locali dar si pentru turisti internationali, Fifth Avenue isi mentine pozitia de top pentru acele companii care doresc sa isi protejeze sau sa isi mentina brandul la un nivel global”, a declarat Gene Spiegelman, vicepresedinte executiv Cushman & Wakefield New York.
Causeway Bay din Hong Kong a ramas pe locul 2, iar New Bond Street din Londra a urcat doua locuri si a devenit cea mai scumpa locatie din Europa, intrecand Avenue des Champs-Elysees din Paris, care a avut cea mai mare scadere a chiriei din topul primelor 10, de 9,5%.
„Refuzul categoric al municipalitatilor de a acorda aprobari noilor retaileri de moda, discrepanta dintre oferta generoasa de spatii mari si cererea retailerilor internationali, care doresc magazine mai mici, impreuna cu indexarile negative ale chiriilor au contribuit la declasarea bulevardului Champs Elysees”, a comentat Christian Dubois, head of retail services Franta, Cushman & Wakefield.
„Totusi, viitoarele deschideri de noi magazine ale H&M, Abercrombie & Fitch si Tommy Hilfiger, au atras un mare interes din partea unor marci noi din intreaga lume, astfel ca suntem din nou martorii unei concurente acerbe pentru putinele oportunitati. Avand in vedere si noile legi comerciale, care permit retailerilor sa fie deschisi 7 zile pe saptamana, ne asteptam ca valorile chiriilor pe termen scurt sa creasca din nou„, a mai spus Dubois.
[img=888]Topul mondial al chiriilor la spatii comerciale realizat de C&W (partea 2)[/img]
Pietele emergente au inregistrat performante puternice datorita turismului si a cererii mari din partea retailerilor internationali. Strada Haddock Lobo din Sao Paulo, Brazilia, a inregistrat cresterea cea mai mare la nivel mondial, chiriile urcand cu 92%. Ginza din Tokyo, Japonia, a urcat de pe locul 5 pe locul 3 in clasamentul ultimului an, iar Myeongdong din Seul, Coreea de Sud a urcat trei locuri de pe 11 pe 8.
Dintre locatiile europene monitorizate, New Bond Street din Londra a inregistrat cea mai mare crestere a chiriei, cu 19,4%. In Asia-Pacific, Linking Road din Mumbai, India a avut cea mai puternica crestere, chiriile urcand cu 33%.
Cea mai mare scadere a chiriilor din lume a fost in Bulgaria, cu 50% in zona Alexander Batenbeg, Plovdiv, si in zona Alexandrovska, Burgas.
In general, Europa a inregistrat o scadere medie a chiriilor de 4,5%. Grafton Street din Dublin, Irlanda a cazut de pe locul 8 pe locul 13, chiriile diminuandu-se cu 25,8%, iar Ermou din Atena, Grecia, a „plonjat” 7 locuri, cu o scadere a chiriei de 15,4%.
Concluziile acestui an arata o polarizare clara intre locatiile principale, sau prime, si intre locatiile secundare. Locatiile secundare au fost mult mai mult afectate de scaderea cererii retailerilor de noi spatii, urmata de o scadere a chiriilor. Retailerii au reactionat prompt inchizand magazinele neprofitabile si adoptand strategii de extindere.
„In Romania, in ciuda crizei profunde pe care o traverseaza economia si implicit retailul romanesc, retailerii internationali se uita din ce in ce mai atent la arterele comerciale din principalele orase„, a declarat Razvan Gheorghe, partener managing director Cushman & Wakefield Romania.
„Atat retailerii din segmentul de imbracaminte, atat brandurile scumpe cat si discounterii, considera arterele comerciale ca o alternativa viabila la centrele comerciale existente. In prezent avem cateva exemple concrete: Zara a luat decizia de a inchiria un magazin stradal in Pitesti, iar un alt jucator din segmentul serviciilor retail, respectiv DM, a ales locatii stradale atat in Bucuresti cat si in Timisoara”, a adaugat Gheorghe.
Concluzia raportului referitoare la activitatea retail stradal in Romania este urmatoarea: desi cererea retailerilor pentru noi spatii de retail continua fie redusa pentru toate sub-sectoarele de retail, un numar de retaileri se extind in toata tara, profitand de scaderea accentuata a chiriilor ce a avut loc in ultimele 18 luni. Intr-adevar, din iunie 2009 si pana in iunie 2010 s-a inregistrat o scadere cu 15% a chiriilor in cele mai bune artere comerciale.
„Socurile care au urmat recesiunii economice mondiale se simt inca pe piata imobiliara a spatiilor comerciale, iar drumul care duce catre iesirea din recesiune a fost departe de a fi fara probleme. Pe pietele mai mature, se asteapta ca ocupantii sa ramana prudenti si selectivi cu privire la spatiul pe care il ocupa”, a spus John Strachan, global head of retail al Cushman & Wakefield.
„Totusi, pe marile artere comerciale ale lumii din orase cum ar fi Londra, New York si Milano, cererea a continuat sa depaseasca oferta, iar apetitul marcilor internationale a dus la cresterea chiriilor. Economiile emergente ale lumii par sa fie hotarate sa se indrepte catre o crestere semnificativa a sectorului de retail, sustinand astfel cererea pentru calitate. Dintre regiunile lumii, Asia-Pacific are cele mai bune sanse de crestere„, a adaugat John Strachan.
In Brazilia, ca urmare a cresterii produsului intern brut (PIB) in primul trimestru, vanzarile in retail s-au majorat cu 13,5% in aceasta perioada, iar chiriile pentru spatiile comerciale au fost ferm sustinute de cresterea consumului intern, a numarului locurilor de munca si a salariilor, potrivit lui Mariana Mokayad Hanania, manager research services, Cushman & Wakefield South America.
„Cea mai mare parte a pietei de lux a Braziliei (70%) este concentrata in Sao Paulo. Pe strazile Oscar Freire, H. Lobo si Lorena, precum si in Shopping Iguatemi, cererea pentru magazine a crescut, majoritatea marcilor de lux dorind sa se mute acolo. Disponibilitatea in aceste zone este extrem de redusa, iar chiriile solicitate continua sa creasca”, a subliniat Mariana Mokayad Hanania.
In ceea ce priveste Coreea, chiriile pentru spatiile comerciale s-au intors la valorile de dinainte de criza creditelor. Zonele principale, cum ar fi Myeongdong si Gangnam Station, au inregistrat o crestere medie de 17% in acest an, a spus Mark Burlton, cross border retail partner EMEA & Asia.
El a adaugat ca brandurile globale, cum ar fi H&M si Zara s-au deschis in locatii prime, oferind mai mult decat retailerii locali. De asemenea, cresterea rapida a companiilor producatoare de produse cosmetice la preturi mici si medii a dus la o majorare a chiriilor. Este probabil ca aceste tendinte sa continue in viitorul apropiat, intrucat cererea depaseste in continuare foarte mult oferta.
„Pe masura ce ne apropiem de anul 2011, perspectiva economica mondiala pare sa ramana nesigura, facand loc ingrijorarii ca revenirea economica va stagna. Lipsa claritatii cu privire la conditiile viitoare ii face pe unii retaleri sa fie rezervati, iar din acest motiv nu are loc o revenire mai puternica. Se formeaza o opinie generala ca in 2011 cresterea va fi mai modesta decat s-a preconizat initial”, a declarat Anthea To, analist de retail, Cushman & Wakefield.
„Cu toate acestea, operatorii mai practici au fost activi in aceste momente de declin ale pietei, au inchiriat spatii si au incheiat noi contracte cu proprietarii, ceea ce le va permite sa beneficieze din plin de momentul in care va exista o crestere, o revenire economica sustinuta”, a mentionat Anthea To.
Main Streets Across the World este un barometru mondial al sectorului de retail, urmarind evolutia chiriilor pentru primele 269 locatii comerciale mondiale din 59 tari. Clasamentul mondial este realizat pe criteriul celor mai scumpe locatii din fiecare tara monitorizata.