„Inainte erau una sau doua etape de deschidere prevazute, acum sunt mai multe”, a spus Danciu.
Spre exemplu, in Era Shopping Park Iasi, magazinul Mobexpert, a carui deschidere era prevazuta in a doua faza a proiectului, o data cu mall-ul, va fi inaugurat mai devreme. Aceasta decizie are ca scop crearea unui vad comercial, inainte de deschiderea mall-ului.
„Astazi, noi, dezvoltatorii, trebuie sa gandim dinamic, trebuie sa ne bazam pe anchore (magazinele principale- n.r.) ca sa aducem trafic si dupa aceea sa vina chiriasii. In 12-18 luni, perioada de maturizare a unui centru commercial, acesta va fi inchiriat 100%”, a mai spus Danciu. El a precizat ca perioada de maturizare a unui centru comercial era inainte de circa 6 luni.
In ceea ce priveste o posibila scadere a chiriilor, in conditiile actuale ale pietei, Danciu considera ca aceasta reducere nu este relevanta pentru supravietuirea unui business in retail. „cei care sunt meniti sa moara vor muri oricum”, a declarat directorul Omilos Group.
Totusi, el admite ca exista o presiune asupra proprietarilor in ceea ce priveste chiriile, insa considera ca strategia acestora trebuie sa se orienteze pe atragerea clientilor, in principal.
„Exista o presiune asupra proprietarilor de spatii comerciale din partea retailerilor pentru scaderea chiriilor, iar proprietarii, pentru a-si mentine galeriile full, sunt capabili sa faca si compromisuri, insa intrebarea este daca retailerii au aceasta capacitate, pentru ca in prezent serviciile de vanzare sunt zero si ceea ce exista pe piata este un pseudo concept de sold-uri”, a explicat Danciu.
De asemenea, acesta considera ca, in aceasta perioada, in retail, ca si in orice alt business, „trebuie sa aduci bani de acasa ca sa castigi dublu peste 3 ani”.
Retail park-urile Era din Oradea si Iasi reprezinta o investitie cumulata de peste 250 milioane euro.
In complexul din Oradea, a carui prima faza va fi inaugurata saptamana acesta, Omilos Group a investit pana in prezent 35 milioane euro.
Acoperind o suprafata de teren de 179.446 mp, Era Shopping Park Oradea se afla pe Calea Aradului (DN 79), la intersectia cu Soseaua de Centura. Odata finalizat in intregime, parcul comercial va avea o suprafata construita de 83.000 mp, din care 64.700 mp suprafata inchiriabila si 2.000 locuri de parcare pentru vizitatori.
Prima faza a proiectului de retail cuprinde un magazin Bricostore de 10.500 metri patrati, inaugurat deja (pe 3 decembrie anul trecut), un magazin Carrefour de 15.300 mp, din care 9.000 mp – suprafata de vanzare si galeriile comerciale Era, de 4.200 mp, a caror deschidere oficiala va fi pe 11 martie.
Prima faza a proiectului mai include si un magazin Media Galaxy de 3.300 mp, care va fi deschis in perioada urmatoare.
A doua faza a proiectului va fi finalizata in prima parte din 2010 si va cuprinde un mall de 21.500 mp, cinema si un magazin Mobexpert de peste 7.800 mp.
Reprezentantii dezvoltatorului nu au facut o estimare asupra numarului de vizitatori care vor fi inregistrati in cadrul primei faze Era Oradea.
In septembrie 2008, Omilos a inaugurat prima faza a Era shopping Park Iasi, cuprinzand galerii comerciale, un Carrefour si un Altex, dupa ce in august s-a deschis magazinul Praktiker.
Prima faza a acestui parc de retail a atras in medie 8.000-10.000 de vizitatori pe zi de la deschidere.
Era Shopping Park Iasi va beneficia, pana la finalul proiectului, de o investitie de 175 milioane de euro, ajungand la o suprafata construita de peste 150.000 mp, cea inchiriabila fiind de 116.000 mp.