Acest clasament este
condus de Suceava (1.118 mp / 1.000 locuitori), Pitesti (771 mp /1
.000 locuitori), Oradea (664 mp / 1.000 locuitori), Sibiu (609 mp /
1.000 locuitori) si Targu Mures (563 mp / 1.000 locuitori).
Bucurestiul ocupa locul 12, cu o medie de 411 mp / 1.000 locuitori.
Totusi, media nationala se situeaza in continuare sub cea a altor
state din Europa Centrala si de Est, cu 127 mp / 1.000 locuitori.
Stocul de spatii
comerciale moderne a ramas stabil in primul semestru al acestui an,
circa 2,7 milioane de metri patrati, din care 30% se afla in
Bucuresti, insa acesta va ajunge la 2,85 milioane de metri patrati
pana la finalul anului, potrivit unui raport CBRE despre piata
spatiilor comerciale in Romania in primul semestru din 2013.
Centrele comerciale
reprezinta 56% din stoc, in timp ce parcurile de retail detin 43,5%,
iar centrele de tip factory outlet – doar 0,6%.
„Observam o
tendinta de crestere a interesului pentru centre comerciale prime
atat din partea investitorilor, cat si din cea a chiriasilor.
Proiectele performante din Bucuresti si provincie atrag majoritatea
clientilor si inregistreaza vanzari peste medie, avand o rata de
neocupare de sub 5%, in timp ce centrele secundare se confrunta cu o
rata de neocupare de peste 10%. O alta tendinta din piata de retail
este taierea costurilor cu utilitatile, care continua sa joace un rol
important in planul de afaceri al chiriasilor”, a declarat Luiza
Moraru, seful departamentului de retail in cadrul CBRE Romania.
In prima jumatate a
anului a fost inaugurat un singur centru comercial in Romania,
Uvertura Mall Botosani, cu o suprafata inchiriabila de 15.000 mp. In
luna iulie a fost deschisa galeria comerciala Cora Constanta, iar
alte trei centre comerciale vor fi inaugurate pana la finalul anului,
Promenada Mall din Bucuresti, AFI Palace Ploiesti si Galati Shopping
City, suprafata cumulata a acestor patru proiecte ridicandu-se la
140.000 mp.
De asemenea, in
orase precum Timisoara, Craiova, Brasov sau Sibiu, exista terenuri
favorabile dezvoltarii de centre comerciale, care nu sunt
valorificate pentru moment.
„Unele proiecte de
retail, insa, au intampinat mari dificultati in primele sase luni ale
anului. Spre exemplu, s-au inregistrat insolvente ale unor centre
comerciale apartinand companiei BelRom (in Craiova, Focsani si
Bacau), dar si cea a dezvoltatorului proiectului Focsani Plaza, in
timp ce Armonia Braila nu si-a gasit inca un cumparator”, a mai
spus Luiza Moraru.
Cei mai activi
comercianti de pe piata locala in S1 2013 au fost Kaufland (a carui
retea a ajuns la 85 de magazine), Mega Image (232 magazine Mega Image
si Shop&Go), Profi (165 de magazine in
formatele Profi City si Profi Mall), Lidl (160 de magazine) si
Carrefour Express (27 magazine).
De asemenea,
magazinele operate direct de companii precum Inditex, H&M,
Takko si Deichman si-au continuat expansiunea in
Romania, inregistrand cresteri incurajatoare. In schimb, anumite
branduri internationale – precum francizele Debenhams, Springfield,
La Senza si Nine West – si-au incetat operatiunile in Romania in
primul semestru, in timp ce altele si-au schimbat francizatul (Women
Secret, Aldo). Singura marca internationala nou intrata pe piata
locala a fost Intimissimi.
„Retailerii online
precum eMAG sau Fashion Days au inregistrat cresteri importante si
vor continua sa-si consolideze prezenta in piata, mai ales prin
marketing si printr-o politica de preturi reduse. De asemenea, unii
comercianti de online, precum Bebe Tei si ErFi, au decis sa-si
deschida magazine traditionale pentru a atrage cat mai multi
clienti”, a mentionat Luiza Moraru.
CBRE Group, companie
listata la S&P 500, cu sediul central in Los Angeles, este cea
mai mare firma de servicii comerciale imobiliare din lume, conform
veniturilor din anul 2012. Compania are aproximativ 37.000 de
angajati (excluzand afiliatii) si deserveste proprietarii de active
imobiliare, investitorii si chiriasii prin intermendiul celor peste
300 de birouri (excluzand afiliatii).
CBRE ofera
consultanta strategica si executorie pentru vanzarea sau inchirierea
proprietatilor, servicii corporatiste, managementul proiectelor,
proprietatilor si altor facilitati, consultanta in materie de credite
ipotecare, estimare si evaluare, planuri de dezvoltare, managementul
investitiei, precum si cercetare si consultanta.
Citeste si
Dezvoltatori mai precauti.
Cum va primi piata mall-urile asteptate in acest an
Intre
„oraselul luxului” si parfumul pravaliei de cartier:
Frenezia mall-urilor incepe sa paleasca?