„Companiile de tip IMM – incluzand aici firme de la 10 pana la 250 angajati – au vizat suprafete intre 100 si 2.500 metri patrati, iar cererea din partea acestora este in crestere”, au declarat reprezentantii companiei imobiliare Esop, citati de NewsIn.
Fata de 2005, numarul solicitarilor de spatii intre 250-500 metri patrati a crescut cu 22-30%, in timp ce pentru spatiile de 100-250 metri patrati s-a inregistrat o crestere record de 40-45% fata de 2005. Pentru spatiile de peste 500 metri patrati, cresterea s-a situat intre 15-20%, au adaugat reprezentantii Esop.
In opinia consultantilor companiei imobiliare Esop, tendinta de schimbare a preferintei companiilor IMM pentru spatiile in cladiri de birouri in locul celor situate in vile a devenit evidenta anul trecut, in principal datorita faptului ca o parte din firmele infiintate in trecut au dobandit stabilitatea si siguranta financiara necesare contractarii unui spatiu intr-o cladire de birouri. De asemenea, numarul companiilor infiintate, atat romanesti, cat si straine este in crestere.
Consultantii DTZ Echinox spun ca, odata cu momentul integrarii in Uniunea Europeana, companiile nu mai pot ocupa decat spatii cu destinatia specifica de birou, iar acest lucru se resimte in piata.
„In ultima vreme, chiar si micile companii romanesti au inceput sa treaca incet si timid, dar sigur, de la apartamentele de bloc, la sedii de birouri adecvate. Aceasta miscare exista, este pozitiva, iar la nivel de conditie, nu credem ca ar genera efecte negative pe piata” a declarat Mihaela Cnobloch, consultant senior in cadrul departamentului de birouri al DTZ Echinox.
Consultantii imobiliari mai spun ca mai exista anumite tipuri de companii care prefera in continuare spatiile in vile, in principal datorita specificului lor de activitate, insa numarul acestora este in scadere. Astfel, societatile de avocatura, firmele de publicitate, gradinitele particulare continua sa prefere spatiile din vile.
Interesate de vile se dovedesc si o buna parte din companiile care vor sa achizitioneze un sediu si asta pentru ca spatiile de vanzare de dimensiuni reduse in cladiri de birouri sunt deosebit de putine pe piata.
Cererea pentru spatii de birouri a inregistrat o dinamica accentuata in 2006, cu peste 70% mai mare decat in 2005, iar suprafetele medii cautate au variat intre 2.000-3.500 metri patrati, insa s-au inregistrat si cereri de 8.000-10.000 metri patrati.
„Cea mai mare pondere au avut-o cererile venind pentru cladiri de clasa B si B+, cu bun acces la mijloacele de transport in special pentru destinatii tip back-office. Cele mai active companii din punct de vedere al relocarilor pe segmentul corporate au continuat sa fie bancile, companiile din domeniul IT si al telecomunicatiilor, acestea din urma aducand in special solicitari pentru spatii de tip call-center”, au adaugat consultantii Esop.