Schimbarile demografice denumite generic „gentrificare” presupun ocuparea de catre populatia cu venituri peste medie a zonelor aglomerate, locuite de persoane cu venituri mici, sau a zonelor din cartierele traditional muncitoresti, si dislocarea vechilor rezidenti catre alte zone.
Coldwell Banker enumera cateva avantaje ale gentrificarii, precum reabilitarea infatisarii orasului, sporirea valorii bunurilor imobiliare si implicit a veniturilor colectate din taxe, crearea unor noi zone destinate serviciilor.
Cele mai mari dezavantaje ale acestui proces, manifestat in intreaga lume, sunt segregarea geografica a claselor sociale si ruperea legaturilor comunitare.
Alte aspecte ale procesului vizeaza dezvoltarea sectorului de servicii in defavoarea celui industrial.
„Gentrificarea urbana din Bucuresti se caracterizeaza prin ridicarea in timp a unor zone semicentrale care au cunoscut un avant puternic datorita unor proiecte amplasate in perimetrul respectiv”, arata Catalin Secareanu, manager al departamentului Offices&Retail din cadrul Coldwell Banker Affiliates of Romania.
Compania de consultanta exemplifica prin zona Vitan din Bucuresti, unde in 1999 pretul unui apartament cu 2 camere in zona nu depasea 5.500 euro, iar in prezent acelasi apartament costa peste 80.000 de euro. Intre timp, aici a fost construit primul mall al Capitalei.
Pretul terenurilor a crescut de asemenea, de la 25-80 de euro/mp pana la 1.000-1.500 euro/mp, in prezent zona fiind destinatia a trei proiecte rezidentiale majore ce vor fi finalizate la sfarsitul lui 2008.