In primul trimestru
s-a deschis un singur centru comercial, Uvertura Mall din Botosani,
cele mai multe centre comerciale de acest tip fiind asteptate in a
doua parte a anului, dar au continuat lucrarile de constructie la
Cora Constanta, AFI Ploiesti si Promenada Mall Bucuresti. Procesul
de inchiriere a spatiilor din cadrul Cora Constanta inainteaza, in
momentul de fata aproximativ 80% din suprafata fiind inchiriata.
[b]Investitii mai gandite[/b]
In acest moment sunt in constructie
peste 160.000 de metri patrati la nivel national. Anul acesta, stocul
total va ajunge la peste 2,8 milioane de metri patrati, iar, in doi
ani, stocul total de centre comerciale din Romania va creste cu
aproximativ 6%, potrivit estimarilor companiei de consultanta
imobiliara CBRE.
Anul acesta vor fi finalizate centre
comerciale importante atat tip galerie, cat si shopping mall, in
diverse orase ale tarii: Coresi Shopping City (faza I) din Brasov,
AFI Palace Ploiesti, Cora Slobozia, Cora Constanta, Uvertura Mall
Botosani si Promenada Mall Bucuresti.
Pana la sfarsitul anului, doua noi
proiecte comerciale se vor adauga stocului din Bucuresti, Promenada
Mall (35.000 mp) dezvoltat de Raiffeisen Evolution in coridorul Floreasca-BV, si
Vulcan Value Center (25.500 mp) dezvoltat de Benevo/NEPI in zona de
sud-vest a orasului.
„Nu stiu daca
putem vorbi despre o noua generatie de mall-uri, diferita de cele
precedente, dar putem spune ca noile centre comerciale sunt
dezvoltate tinandu-se cont de cerintele actuale legate de
sustenabilitate, de mediu, dar si de strategii menite sa asigure
succesul. Cu alte cuvinte, [b]investitorii incep sa invete din
greseli[/b] si sa se orienteze spre proiecte mai sigure, cu beneficii
atat pentru business-ul propriu, cat si pentru comunitate“, a spus
pentru DailyBusiness.ro Luiza Moraru (foto), seful departamentului de
retail al CBRE.
Si asta in
conditiile unei concurente tot mai acerbe pe piata de retail,
intr-un context financiar care nu tolereaza decizii si investitii
neinspirate. „Tocmai de aceea, cred ca vor avea succes acei
investitori care vor sti sa-si regandeasca politicile si strategiile
de business potrivit noilor parametri de pe piata si acei proprietari
care vor sti sa exploateze la maximum avantajele activelor lor si sa
reduca la minimum impactul dezavantajelor“, a subliniat aceasta.
[b]Dovezi ca piata se stabilizeaza[/b]
Un semn bun este acela ca piata locala
de retail incepe sa se consolideze, printre principalele dovezi in
acest sens numarandu-se tranzactia Auchan-Real sau preluarea unor
retele locale de supermarketuri de catre retele internationale
prezente in Romania.
In plus, dezvoltatorii incep sa se
orienteze spre proiecte care prezinta mai putine riscuri si sanse mai
mari de succes. „Faptul ca investitorii incep sa-si adapteze
strategiile la noile conditii de piata, la preferintele si
posibilitatile actuale ale consumatorilor romani, reprezinta o alta
dovada a stabilizarii pietei”, a precizat Luiza Moraru.
Ea a mentionat ca trendul care a luat
amploare anul trecut – orientarea investitorilor catre centre
comerciale cu galerii mici, cu o suprafata de pana la 6.000 de metri
patrati – va continua si in 2013.
Un criteriu
important in optarea pentru un centru comercial cu galerie de
dimensiuni mai reduse sau pentru un shopping mall este
timpul de dezvoltate a proiectului, de la accesarea finantarii pana
la inaugurare.
Un alt semn al stabilizarii pietei este nivelul chiriilor. Potrivit unui raport al companiei de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle (JLL), atat chiriile prime din centrele
comerciale cat si chiriile prime ale unitatilor stradale sunt
estimate intre 55-65 euro/mp/luna.
Ambele chirii au avut o usoara
tendinta de scadere in comparatie cu cele raportate in trimestrul
anterior. Pana la sfarsitul anului 2013 nu mai sunt asteptate
modificari importante ale chiriilor prime stradale si din centrele
comerciale.
[b]Competitia de la Ploiesti, in
beneficiul locuitorilor[/b]
Intrebata ce prefigureaza dupa livrarea
in toamna a mall-ului AFI Ploiesti, din punctul de vedere al
competitiei cu Ploiesti Shopping City, inaugurat anul trecut de NEPI
si Carrefour, Luiza Moraru a fost impartiala:
„Deschiderea AFI Ploiesti va creste, cu siguranta, concurenta pe acest
segment in Ploiesti, cel de-al doilea mall avand marele avantaj de a
fi situat foarte aproape de centrul orasului. Important este ca
aceasta competitie sa fie in beneficiul locuitorilor, care se vor
bucura, probabil, de oferte mai avantajoase din partea celor doua
centre comerciale care se vor „lupta” sa-i fidelizeze“, a spus
reprezentanta CBRE.
[b] Soarta Cocor: Deocamdata, semne
bune[/b]
Invitata sa
comenteze despre situatia Cocor, Luiza Moraru a tinut sa precizeze ca
soarta magazinului nu este neaparat una negativa: „Dimpotriva,
consider un semn bun faptul ca s-a renuntat la ideea «vanzarii la
bucata». Nu este o perioada buna pentru vanzarea unui proiect de
retail, iar Cocor, desi dezavantajat de amplasarea in apropierea
centrului comercial Unirea Shopping Center, are, totusi, un potential
care nu ar trebui neglijat“.
„Bineinteles,
asteptarile ar trebui adaptate conditiilor de piata si
caracteristicilor acestui centru comercial, din moment ce acesta nu
este un proiect de mass-market. Eu cred ca magazinul Cocor merita sa
i se acorde o sansa si sunt convinsa ca situatia sa se va redresa
anul acesta si ca proprietarii vor reusi sa-si reduca semnificativ
pierderile“, a mentionat oficialul CBRE.
Pana una alta, Cocor SA, compania care detine centrul
comercial cu acelasi nume din centrul Capitalei, a inregistrat
un profit de 1,27 milioane de lei in primul trimestru, la afaceri de
3,26 milioane, de la pierderi de 2,8 milioane de lei in aceeasi
perioada a anului trecut, potrivit unui raport publicat pe BVB.
[b]Merita investitia in reinventarea
mall-urilor?[/b]
In acest moment, exista planuri de
schimbare a destinatiei unor centre comerciale inchise in mai multe
orase: Arad (Armonia), Braila (Armonia), Bucuresti (City Mall).
Cel mai cunoscute in acest sens este City Mall Bucuresti, pe
cale de a fi transformat in spatii de birouri.
Acest fenoment de „reinventare”
este, oarecum, firesc in conditiile in care exista centre comerciale
sau, in general, proiecte imobiliare in insolventa, considera Luiza
Moraru. „Este normal ca investitorii care nu obtin rezultatele
dorite sa constientizeze factorii care stau in calea succesului lor
si sa incerce sa-si repozitioneze investitiile. Este chiar recomandat
sa faci schimbari cand simti ca ceva nu merge asa cum ti-ai dori”,
spune ea.
Pe de alta parte, succesul nu este
garantat nici de transformarea unui centru comercial. Pana acum, nu a
fost finalizat niciun astfel de proiect, deci putem spune ca piata de
retail din Romania se afla, deocamdata, in faza de testare a acestui
„trend”.
„Este incurajator
faptul ca aceasta reteta a fost implementata cu succes in Europa,
chiar si in regiune, insa acest lucru nu garanteaza ca fenomenul va
avea acelasi succes si in Romania. Investitorii au nevoie de curaj
sa-si regandeasca intr-un asemenea mod strategiile“, precizeaza
oficialul CBRE.
[b]Influenta retailerilor de food,
fashion, electro-IT si cinema[/b]
Desi unii retaileri si-au redus numarul
de unitati pe piata locala (spre exemplu, Domo) sau le-au inchis
(Spar, Debenhams), si mai multi dintre ei si-au deschis noi magazine
si planuiesc sa-si continue extinderea in acest an.
Este cazul Cora, care va deschide, in
aceasta vara, centrul comercial Cora Constanta. Mega Image a deschis, numai in luna
aprilie, 10 magazine, iar Kaufland are in plan deschiderea de unitati
in mall-uri. De asemenea, retailerii de mobilier
Lemet si Casa Rusu planuiesc extinderea cu 15, respectiv 18 unitati
anul acesta.
Expansiunea retailerilor din zonele de
food, fashion, electro-IT si cinema este influentata si, la randul
ei, influenteaza dezvoltarea de noi centre comerciale de tip
galerie sau mall in Bucuresti si in tara, potrivit Luizei Moraru.
Dezvoltatorii centrelor care vor fi
deschise anul acesta au incheiat deja acorduri cu marii retaileri
pentru inchirierea de spatii comerciale, a mentionat aceasta.
Specialistii de la JLL noteaza ca [b]retailerii alimentari
isi adapteaza cu o mare usurinta conceptele de magazine[/b] la conditiile
pietei locale. Spre exemplu, isi micsoreaza considerabil suprafata destinata
produselor non-alimentare din suprafata totala de vanzare, isi
micsoreaza sau isi cresc suprafetele standard si analizeaza toate
optiunile existente acum pe piata – din centrele comerciale, unitati
de sine statatoare, unitati stradale din zone cu vad comercial sau la
parterul cladirilor de birouri recent finalizate.
Retailerii de confectii internationali
evalueaza constant stocul existent de spatii comerciale, anuntandu-
si disponibilitatea de a intra in centrele comerciale si de a-i
inlocui pe chiriasii cu rezultate slabe si cu dificultati financiare.
H&M in mod special, este in proces de extindere agresiva a
retelei nationale, in ciuda celor 24 de magazine pe care le opereaza
in acesti cei trei ani de la intrarea retailerului pe piata din
Romania.
Pe segmentul retailerilor de lux,
pentru ca se adreseaza unui segment de nisa, nu
se intrevede o evolutie spectaculoasa in acest an. Totusi, ar putea
sa apara, in 2013, unul sau doua nume noi, atrase de potentialul
pietei locale, asa cum s-a intamplat si in ultimii ani, estimeaza
specialistul CBRE.
Citeste si Intre
„oraselul luxului” si parfumul pravaliei de cartier:
Frenezia mall-urilor incepe sa paleasca?