„Va continua sa existe cerere, dar va fi ajustata in functie de noile conditii ale pietei”, spun reprezentantii DTZ, care estimeaza ca rata de neocupare va ramane joasa, la 10%, atat in Bucuresti cat si in tara.
In prezent, accesul dezvoltatorilor la finantare este mai dificil decat in anii precedenti, semnarea de pre-contracte de inchiriere fiind absolut necesara inainte de inceperea constructiei. Astfel, pentru prima oara in ultimii 5 ani se inregistreaza o stagnare a operatiunilor; pana acum strategiile companiilor fiind orientate catre expansiune.
Cateva proiecte vor continua sa fie livrate in prima jumatate a anului 2009, cum ar fi Chitila Logistics Park (20.000 mp) sau A1 Business Park (un nou concept de 10.000 de mp, avand mici unitati cu o suprafata cuprinsa intre 300-900 mp).
„Romania mai are inca multe zone al caror potential poate fi exploatat, si aici nu ne referim doar la Bucuresti, ci si la alte orase”, au spus reprezentantii DTZ. Ei au precizat ca oferta de spatii industriale livrate este scazuta in partile centrale si de est ale tarii.
In celelalte regiuni, tendinta este de a dezvolta centre logistice care servesc regiunilor din apropiere, cum ar fi Arad si Timisoara pentru partea de vest a tarii, sau Brasov si Turda pentru partea centrala. In viitor, Bacau si Iasi vor reprezenta centre logistice pentru partea de est, iar Craiova si Pitesti vor fi nuclee logistice pentru partea de sud a tarii.
Potentialul de dezvoltare al anumitor zone este reflectat de cresterea economica a Romaniei din ultimii 5 ani, prin marirea volumului de importuri, prin expansiunea sectorului de retail, a investitiilor straine directe, precum si prin cererea sustinuta a spatiilor industriale.
Polul industrial si logistic a inceput sa se deplaseze catre economiile in dezvoltare din centrul si estul Europei, Romania fiind considerata printre tarile cu asezare strategica pentru dezvoltarea retelelor logistice.