Criza economica i-a pus pe majoritatea chiriasilor in fata unei noi realitati: costuri prea ridicate in raport cu ceea ce isi permit sau ceea ce se prefigureaza ca isi vor permite in viitor.
„Apare acum reversul medaliei confortului sporit asigurat de spatiile din centre de birouri: totul se plateste cu bani grei”, a afirmat Petrescu.
Astfel, locurile de parcare exista, dar sunt contra cost (80-150 euro/loc pe luna). De asemenea, in cladirile office se asigura administrarea cladirii, insa costurile sunt foarte ridicate: estimate initial la 3-3,5 euro/mp pe luna, ele pot ajunge in mod real si la 4-6 euro/mp pe luna.
„Asa se explica dorinta companiilor de a gasi spatii mai accesibile ca buget”, a subliniat reprezentanta Esop.
In acest context, vilele revin in atentia chiriasilor ca alternative viabile, care pot micsora povara costurilor fixe ale companiilor.
Dintr-un studiu de caz furnizat de Esop rezulta o diferenta de circa 25% intre costurile pentru un spatiu intr-o vila si un spatiu intr-o cladire de birouri.
De exemplu, pentru un spatiu de birou clasa B, 300 mp, la o chirie lunara de 14 euro/mp, cu minimum de cheltuieli si utilitati 5 euro/mp, 5 locuri de parcare sunterane (80 euro/loc), rezulta o chiria de 6.100 euro + TVA.
In cazul unei vile de 350 mp, in aceeasi zona, chiria este de 12 euro/mp, iar cheltuielile si utilitatile in jur valorii de 400 euro, astfel ca rezulta un cost total de 4.600 euro, cu 25% mai putin.
Avand in vedere ca majoritatea proprietarilor de vile sunt persoane fizice, nu se mai adauga TVA-ul, deci se mai beneficiaza de o diminuare a presiunii pe cash flow de 19%.
„Daca la acestea mai adaugam si intimitatea unei vile, ne explicam de ce tot mai multe companii mici si mijlocii se reorienteaza acum spre acest tip de cladiri”, a conchis Petrescu.