Mixul de clienti in retail reprezinta diversitatea domeniilor de activitate ale chiriasilor. Pe segmentul de birouri, acest concept vizeaza suprafata inchiriata de clienti si durata contractului de inchiriere, explica Mirela Raicu.
„Mixul de clienti pe segmentul de birouri este necesar in conditiile in care o companie creste si prima idee in momentul in care activitatile se maresc sau se ramifica este de a inchiria spatii de birouri in aceeasi cladire”, a precizat Mirela Raicu, adaugand ca in general, multinationalele prefera la inchiriere 1.500-3.000 mp, contractul de inchiriere fiind pe minim 5 ani.
„In prezent, centrele de afaceri permit companiilor sa inchirieze mai mult spatiu de la bun inceput, iar cel excedentar este subinchiriat, insa nu exista posibilitatea de a oferi o partitionare mai buna a spatiului. Spre exemplu, daca o cladire are trei chiriasi, odata ce o companie creste, va fi nevoita sa paraseasca acea cladire, insa un mix de spatii si o modularitate a spatiului, ii va permite companiei sa-si extinda activitatile chiar in acea cladire”, a adaugat Raicu.
Oferirea unor suprafete sub 1.000 mp unor companii mai mici pe o perioada de 2-3 ani, astfel incat sa renteze si pentru acestea, va permite clientilor mari sa-si poata rezerva dreptul de a inchiria acel spatiu in momentul in care contractul cu celalalt chirias nu va mai fi valabil.
„Este un avantaj, pentru ca astfel, aceste centre de afaceri isi pot pastra chiriasi mari, pentru ca daca in prezent proprietarii isi pot permite sa faca ceea ce vor, dupa 4-5 ani, pe piata de birouri vor fi alternative la respectivul centru de birouri, iar chiriasi mari pot alege sa se relocheze”, a explicat Mirela Raicu, pentru DailyBusiness.
Potrivit reprezentantilor Esop, atat chiriasi mici cat si cei mari vor avea clauze contractuale care sa prevada conditiile in care se notifica dorintele de extindere ale companiilor.
Cel mai important dezavantaj pe care un mix de clienti il determina este cresterea costurilor de gestionare a contractelor.
Piata de birouri tinde spre echilibrare si in aceste conditii flexibilitatea spatiului unei cladiri, desi reprezinta un cost suplimentar, face posibil mixul de clienti.
Anul acesta, dezvoltatorii de centre de afaceri au inceput sa acorde atentie mixului de clienti, insa in mare parte companiile inca folosesc varianta standard, de subinchiriere a spatiului excedentar.