Imediat ce intri in spatiul expozitional din Piata Constitutiei observi langa covorul rosu cateva domnisoare in pantaloni scurti care canta un jingle despre case. Fac parte din echipa Be Igloo.
Intotdeauna, compania Be Igloo, divizia de vanzari a fondului de investitii norvegian Romania Invest, a avut cea mai „stralucitoare” prezenta de la targuri, cu un stand in forma de iglu si multe fete frumoase care impart pliante. La editia din acest an, insa, compania a plusat si a dezbracat aproape complet fetele, lasandu-le acoperite de picturile de pe corp, care bineinteles includ si sigla companiei.
„Fetele de la targurile imobiliare sunt din ce in ce mai dezbracate de la o editie la alta”, a observat unul dintre participanti.
Acesta nu este singurul stand care iese in evidenta in cadrul targului, compania Real Time spre exemplu realizand un mic spatiu de repaus cu un mesaj mai mult decat concludent „Nu oferim: Pixuri, flyere, bomboane… Aici oferim consultanta imobiliara”.
In rest, un ecran pe care ruleaza clipuri de promovare la standul Cocor, machete, preturi scrise cu cifre de o schioapa, terenuri in rate si multi expozanti noi.
Majoritatea expozantilor noi au venit la targ cu locuinte inca neincepute, dar cu o noua abordare data vanzarilor din stadiu de proiect: se fac liste de asteptare, dar clientul nu este obligat sa achite niciun ban pana nu se finalizeaza locuinta sau, daca se platesc avansuri, acestea sunt depuse in conturi Escrow.
[gallery:155]
Prima dimineata de la targ este plina de forfota, unii expozanti inca mai amenajeaza standuri, unii hotarand sa participe la targ chiar in ziua deschiderii. Unii impart pliante, unii raspund celor cativa clienti care mai vin sa se intereseze.
„Prima zi este intodeauna una cu un flux mare de vizitatori, insa clientii sunt foarte putini, sunt mai degraba jurnalisti, colaboratori si persoane care vin sa ne lase oferte la diferite servicii”, spune unul dintre agentii de vanzari de la targ, adaugad ca cei interesati sa cumpere vin mai degraba incepand cu ziua de vineri.
Totusi, sunt si persoane interesate la targ, si spre deosebire de targurile din ultimii 2 ani, parca sunt ceva mai multe persoane in spatiul expozitional.
„Sunt finalizate apartamentele? Am luat un pliant si va sun”, ii spune una dintre vizitatoarele targului unui agent de vanzari.
Locuintele finalizate sunt cele care atrag cel mai mult clientii, spun consultantii imobiliari. Cat despre preturi? Mari noutati nu s-au vazut, dar sunt unii expozanti care au facut reduceri de pana la 10.000 euro special pentru targ. Preturile mici sunt insa expuse in fata la aproape orice stand, mai ales ca in cazul apartamentelor in zone centrale in ultimii doi ani acestea au scazut si cu 60%.
„Preturile au scazut in zone centrale sau in zona de Nord cu 40-60%”, spune George Samoila, consultant imobiliar la VissionHouse.
Tranzactiile, pe de alta parte, sunt rare, iar anul 2010 s-a dovedit a fi – in ciuda semnalelor pozitive din primele luni – tot unul al blocajului imobiliar.