„In prima ora au fost circa 1.000 de vizitatori (centrul comercial s-a deschis sambata la ora 12.00 – n.r.)”, spune Dan Barbulescu, presedintele Consiliului de Administratie al Cocor S.A., care timp de cateva ore s-a plimbat prin centrul comercial, discutand cu vizitatorii sau explicandu-le cum se foloseste cabina de proba virtuala, una dintre atractiile centrului comercial.
[gallery:191]
Spatiile inca neocupate (in proportie de 15%) puteau fi cu greu depistate prin forfota de clienti.
Unii clienti era incantati de galeria designerilor romani, altii de cabina de proba virtuala. Unii erau de parere ca suprafata s-a micsorat (desi de fapt a crescut), dar aproape toata lumea zambea vazand noul chip al fostului magazin comunist.
Ecranele de ultima generatie, asezate pe stalpi sau in dreptul scarilor rulante rulau muzica anilor ’70, perioada cand s-a deschis initial centrul comercial. Cate un vizitator mai vesel incepea un duet cu Margareta Paslaru si fredona „intr-o zi mi-ai daruit o portocala”.
Despre business, Barbulescu sustine ca in primul an vor fi generati circa 5 milioane de euro din chirii, si ca vor creste veniturile din publicitatea rulata pe ecranele de pe fatada.
„Circa 60% din timpul de emisie al mediei fatadei este ocupat de retaileri si am inclus costurile cu promovarea in chirii”, a precizat Barbulescu.
Chiria medie in centrul comercial este de aproximativ 40 euro. Cocor percepe si o chirie procentuala cuprinsa intre 8 si 25% din vanzari.
„Cand veniturile din chiria procentuala vor depasi chiria de baza, vom renunta la sumele fixe. Pana atunci aceste sume fixe ne permit sa platim ratele la credit si sa dam dividende actionarilor”, mai spune Barbulescu.
Initial, pentru consolidarea si modernizarea magazinului a fost estimata o investitie de 29 milioane de euro, insa datorita discounturilor „de criza”, aceasta s-a situat la nivelul de 24,5 mil. euro, potrivit lui Barbulescu.
Cititi si un reportaj realizat in urma cu doua saptamani de catre DailyBusiness.ro, in care este surprinsa febra ultimelor pregatiri dinaintea redeschiderii magazinului.
Venituri de 4 ori mai mici decat cele mai mari mall-uri
Competitia de pe piata de retail din Capitala este destul de mare, existand peste 10 centre comerciale noi. In plus, Cocor este vecin cu magazinul Unirea, cel mai performant centru comercial al Capitalei. Chiar daca competitia in centrul orasului este mare, analistii imobiliari spun ca de fapt Cocor si Unirea sunt mai degraba doua unitati complementare, ca urmare a conceptelor si mixului de chiriasi diferit.
Pe de alta parte, vanzarile retailerilor sunt in scadere ceea ce pune o presiune destul de mare pe proprietarii de centre comerciale, care sunt nevoiti sa perceapa chirii mai mici. De altfel, reprezentantii Cocor se asteapta la un numar de vizitatori zilnic usor mai redus decat inainte de modernizare, pe fondul crizei.
Pe piata centrelor comerciale moderne mai activeaza si Sun Plaza si Cotroceni Park, cele mai mari mall-uri din Romania cu o suprafata de circa 80.000 mp. Aceste centre comerciale obtin venituri anuale din chirii de 4 ori mai mari decat centrul comercial Cocor, la o suprafata de 8 ori mai mare.