De cele mai multe ori, insa, in spatele unor oferte prea avantajoase ca sa fie reale se ascund fraudatori care au dezvoltat scheme ingenioase pentru a-i insela pe amatorii naivi de chilipiruri, arata Western Union, unul dintre cei mai mari jucatori globali in trasferul rapid de bani.
Fraudele cu apartamente de inchiriat la preturi avantajoase sunt tot mai frecvente pe fondul scaderii la minimul ultimilor 5 ani a ofertei disponibile de chirii in zonele considerate „bune” din marile orase.
Oferta fraudatorilor este postata, de obicei, pe unul din site-urile gratuite cu anunturi de inchirieri de apartamente. De regula, apartamentele oferite spre inchiriere se afla in zone ultra-centrale (cum ar fi Piata Romana sau Cotroceni in Bucuresti, de exemplu) si au un pret foarte atractiv, mult sub media pietei sau a zonei.
Proprietarul imobilului poate fi contactat doar prin e-mail, pretextand ca locuieste in strainatate. Dupa ce potentialul chirias isi exprima interesul pentru apartament, presupusul proprietar ii trimite detalii si imagini cu locuinta pentru a-i castiga increderea. Ii solicita, apoi, doritorului, ca dovada a seriozitatii sale, [b]sa trimita chiria in avans[/b] pentru doua luni printr-un serviciu de transfer de bani.
Ca sa nu-i trezeasca suspiciuni, ii sugereaza victimei sa-si puna propriul nume la destinatar, insa, pentru a dovedi trimiterea banilor ii cere toate detaliile tranzactiei. Dupa ce primeste aceste detalii de la victima, folosind un document de identitate fals, fraudatorul ridica banii si dispare, potrivit Western Union.
„Consumatorii de buna credinta in cautarea unui apartament de inchiriat pot fi usor atrasi de oferta foarte avantajoasa propusa de fraudatori. Tocmai de aceea, e bine ca oamenii sa fie informati si sa stie la ce semnale de alarma trebuie sa fie atenti, astfel incat sa evite sa cada victime in schemele de fraudare cu oferte mult prea avantajoase ca sa fie reale”, a declarat Daniela Budurea, country director Western Union Romania si Bulgaria.
Cea mai buna metoda de prevenire a fraudelor ramane buna informare a consumatorului. Chiar daca exista numeroase scheme de frauda, in multe dintre ele se folosesc elemente comune care pot trage un semnal de alarma:
-Daca o oferta pare prea buna pentru a fi adevarata, probabil ca asa si este.
-Fiti intotdeauna precaut cand vi se solicita orice tip de plata in avans in cazul ofertelor pe internet.
-Fiti precaut atunci cand discutati cu persoane care pretind ca locuiesc in alta tara sau sunt plecati din tara in interes de afaceri. Fraudatorii folosesc adeseori aceasta scuza pentru a evita o intalnire fata in fata. Fiti precaut si daca ofertantul doreste sa discute doar prin e-mail cu dumneavoastra.
-Western Union nu va recomanda sa utilizati transferul de bani cand faceti afaceri cu persoane straine sau cu cineva a carui identitate nu o puteti verifica.
-Nu dezvaluiti niciodata datele tranzactiei unei persoane pe care nu o cunoasteti personal sau in care nu puteti avea deplina incredere.
„Western Union ofera consumatorilor servicii pentru a trimite bani familiei sau prietenilor. Este important de retinut ca un transfer de bani poate fi ridicat intr-o perioada scurta de timp de la trimitere – chiar in cateva minute – iar, dupa ce suma a fost ridicata, expeditorii nu mai pot anula transferul sau obtine banii inapoi de la Western Union, chiar daca transferul a fost rezultatul unei fraude”, au spus oficialii companiei.
Campania Western Union de prevenire a fraudelor se deruleaza in perioada august – septembrie 2012 si isi propune sa atraga atentia consumatorilor asupra mecanismelor folosite de fraudatori pentru a-si insela victimele, precum si asupra principalelor semnale de alarma de care trebuie tinut cont pentru a efectua un transfer de bani in siguranta. Campania de informare pentru prevenirea fraudelor se desfasoara in Romania si Bulgaria.
Serviciul de transfer de bani Western Union este disponibil in Romania din anul 1996. In prezent, serviciile Western Union sunt oferite pe piata locala prin: Western Union Retail Services, Banca Romaneasca – membra a Grupului National Bank of Greece, Banca Transilvania, Bancpost, BRD – Groupe Société Générale, Credit Europe Bank, Banca Comerciala Carpatica, Emporiki Bank, Garanti Bank, Millennium Bank, Raiffeisen Bank, Posta Romana si PayPoint. Astfel, serviciile de transfer de bani Western Union sunt disponibile in peste 5.200 de locatii in toata tara.
In 2011, The Western Union Company a efectuat 226 de milioane de tranzactii consumer-to-consumer la nivel global, realizand transferuri totale de 81 de miliarde de dolari intre consumatori si a efectuat 425 milioane de plati comerciale.