„Din pacate, una dintre cele mai importante artere din Bucuresti, Calea Victoriei, a avut cel mai mult de suferit, atat datorita crizei, cat si datorita lipsei de imbunatatire a infrastructurii si a locurilor de parcare, factori absolut necesari pentru un retail de lux”, a declarat Gheorghe.
„Probabil, Centrul Istoric al Bucurestiului va fi primul proiect de imbunatatire a conditiilor comerciale pentru magazinele stradale”, a adaugat directorul Cushman & Wakefield.
Vorbind de prima jumatate a anului 2009, Razvan Gheorghe spune ca „majoritatea contractelor incheiate au fost reprezentate de renegocieri ale unor contracte mai vechi, in vederea micsorarii chiriilor, si nu de contracte noi de inchiriere”.
Cererea de spatii comerciale stradale a scazut. „Majoritatea retailerilor si-au stopat procesul de expansiune, iar chiriasii existenti continua sa renegocieze contractele de inchiriere. In medie, nivelul chiriilor a scazut cu 20-30% fata de septembrie anul trecut”, a precizat Razvan Gheorghe.
In ce priveste Bucurestiul, specialistii Cushman & Wakefield vad o scadere anuala a chiriilor de 45-48%. Astfel, chiriile pentru spatii stradale situate in zonele principale, cum ar fi cele din zonele Bulevardului Magheru si Calea Victoriei, au ajuns la un nivel de 70-80 euro/mp pe luna.
In alte orase importante din tara, precum Brasov, Constanta, Timisoara, Iasi, chiriile pentru spatii prime se situeaza in jurul valorii de 35-40 euro/mp pe luna. Clujul inregistreaza valori cu 25-30% mai mari.
Anul acesta, singurul eveniment important, referitor la inchirierea spatiilor comerciale stradale, a fost inaugurarea, in mai, a primului spatiu stradal Zara din Romania, la parterul Unirea Shopping Center din Bucuresti. Spatiul are o suprafata inchiriabila totala de aproximativ 6.000 mp.