„Vin copii de 30 de ani cu parintii, care ajuta cu bani pentru locuinta”, declarat Asher Lax, directorul de vanzari si marketing al Adama. „Sunt persoane mai in varsta care vin singure sa cumpere pentru copii, dar si clienti care vin cu parintii”, a mai spus Lax. El a adaugat ca in cadrul targurilor, cel mai cautate sunt apartamentele de doua camere cu preturi care incep de la 60.000 euro.
In general vizitatorii targurilor imobiliare sunt tineri (20-35 ani), cu studii superioare, angajati in mare parte in mediul privat. Veniturile acestei categorii sunt de minim 1.000 euro per familie, cu perspective de dezvoltare profesionala in viitorul apropiat, spun reprezentantii Domus Stil, compania prin care fratii Negoita dezvolta proiectele rezidentiale din portofoliu.
Ion Catutoiu, directorul Real Time, spune ca in principiu, vizitatorii targurilor au venituri de peste 1.000 de euro per familie si sunt persoane care vor sa se informeze si deja cauta o locuinta de cateva luni.
„Procentul celor care vin doar ca sa ia pixuri si pliante a scazut foarte mult”, a precizat Catutoiu.
Situatia clientilor „gura-casca” este similara si cand vine vorba de clienti care se intereseaza de locuinte in afara targurilor, numarul acestora fiind extrem de mic.
Cine cumpara apartamente noi? Familiile cu minim 2.000 de euro pe luna
Cand vine vorba de tranzactii efective de locuinte, profilul clientului arata destul de diferit de cel al vizitatorului de targ.
„Discutam de venituri de 2.000 euro per familie, in cazul celor care achizitioneaza apartamente, de obicei la preturi de 60.000-70.000 euro”, spune Valentin Ilie, directorul executiv al Coldwell Banker. Nivelul de venituri al cumparatorului de locuinte nu este foarte diferit fata de 2008. Totusi, in urma cu doi ani, acestia cumparau locuinte mai scumpe.
Pe de alta parte, daca in 2008 se interesau de locuinte si clienti cu venituri de 600 euro per familie, acum veniturile celor care se intereseaza este dublu, de 1.200 euro per familie.
„Cumparatorii sunt oameni cu bani, fie ca achizitioneaza prin credite, fie ca platesc cash”, spune Lax. El mentioneaza ca in cazul Adama, circa 10-15% din locuinte sunt achizitionate fara credite bancare.
Catutoiu spune ca in cazul agentiei sale, aceasta pondere ajunge la 50%, multi clienti folosind banii din depozite pentru a achizitiona.
„Clientii au de regula peste 40 de ani si sunt angajati cu functii de conducere in companii”, mai spune directorul Real Time.
Acesta caracterizeaza cumparatorul de locuinte din prezent ca fiind unul nehotarat si interesat de locuinte finalizate, in timp ce Valentin Ilie il catalogheaza ca fiind unul „viteaz”.
Apartamentele vechi se vand cel mai bine
La nivel de tranzactii, majoritatea achizitiilor au loc in zona apartamentelor vechi, zona in care preturile sunt mai scazute si unde isi pot permite locuinte mai multe categorii de clienti. De altfel, in cazul targului imobiliar Timon vor fi prezentate si locuinte vechi.
Pentru apartemente vechi, clientii au venituri medii per familie de circa 1.000 euro si varste cuprinse intre 30 si 40 de ani. Acest profil de client este valabil si pentru locuinte noi cu preturi mici, unde o garsoniera porneste de la 30.000-35.000 euro.
„Majoritatea acestor clienti achizitioneaza un apartament prin intermediul unui credit ipotecar in special prin Prima Casa.
Profilul cumparatorilor clasici a fost completat in ultimul timp si prin adaugarea categoriei celor care apeleaza la varianta ratelor la dezvoltator.
„Aceasta noua categorie este determinata de venituri in general ridicate, ce pot suporta o rata de minim 400-500 euro lunar”, spune Ionut Negoita, ale carui proiecte fac parte dintre cele mai ieftine din Capitala.
Negoita a adaugat ca aproximativ 55-60% din tranzactii sunt realizate prin credite bancare, in timp ce peste 30% sunt achizitii cu rate de la dezvoltatorul, iar restul de careva procente achizitii cu fonduri proprii.
Impartind oferta in functie de categoriile de clienti tinta, cererea s-a materializat in special in proiectele care se adreseaza populatiei cu venit mai scazut (aproximativ 77% din vanzarile totale realizate in primul semestru din 2010).
La randul lor, ansamblurile destinate clasei medii au generat 16% din totalul vanzarilor, dupa cum a aratat Colliers, intr-un raport de piata prezentat recent.
Clientul-tip este cel care se incadreaza la „Prima Casa”
Urmand o tendinta similara celei de anul trecut, clientii care au inchis tranzactii in primul semestru din 2010 au fost cei cu o nevoie imediata, care au gasit o oferta financiara buna sau au vrut sa profite de conditiile oferite de programul „Prima Casa”.
Dezvoltatorii au continuat scaderile de pret, ca o consecinta a vanzarilor reduse. Pretul mediu pe metru patrat construit s-a diminuat cu 10% in primul semestru, de la 1.300 euro pe metru patrat (fara TVA), nivel inregistrat la sfarsitul lunii decembrie 2009, la 1.170 euro/mp la finalul lui iunie 2010, se precizeaza in studiul Colliers.
Luand in considerare evolutia pietei rezidentiale, corelata cu cea a economiei nationale, Colliers nu anticipeaza o activitate mai intensa pe termen scurt (urmatoarele 6-12 luni). Prin urmare, analistii agentiei considera ca se va inregistra in continuare o usoara scadere atat a vanzarilor cat si a preturilor, cauzata de tendintele macroeconomice si de politicile guvernamentale implementate la sfarsitul primului semestru (scaderile salariale pentru personalul administrativ, cresterea TVA si schimbarile din Codul Fiscal).
Totusi, previziunile pentru piata rezidentiala se diferentiaza in functie de clientii tinta ai fiecarei categorii de proiecte. Astfel, potrivit raportului citat, proiectele care se adreseaza segmentelor cu venituri scazute si medii (preturi de 1.000 euro/mp) vor continua sa atraga cerere, in special datorita preturilor practicate, dar si TVA-ului de 5% (unde este cazul). In acelasi timp, proiectele rezidentiale de lux vor fi nevoite sa-si ajusteze considerabil preturile de lista, se relateaza in raportul Colliers.