Luiza Moraru (foto), directoarea departamentului de retail al CBRE,
considera ca putem vorbi in acest an de o crestere de a
tranzactiilor incheiate de marii jucatori din segmentul de retail. Printre proprietatile vizate pentru achizitiile de terenuri se numara atat foste fabrici, cat si proiecte
abandonate acum trei ani de dezvoltatori.
„Este o batalie pe cota de piata, toti incearca sa isi
securizeze pozitiile cheie”, a spus Moraru. Chiar daca hipermarket-urile si supermarket-urile conduc inca
plutonul cumparatorilor de terenuri, dezvoltatorii revin si ei din ce in ce mai
mult pe acest segment.
Oficialii CBRE spun ca in prezent se poarta negocieri pentru achizitii de terenuri pe
toate segmentele de dezvoltare. De altfel, compania chiar a intermediat
vanzarea unui teren de peste 30 de hectare in zona autostrazii A1. Cumparatorul este un dezvoltator care intentioneaza sa construiasca un parc
logisctic. Negocieri se mai poarta cu dezvoltatori si pe zona de birouri,
vizate fiind zonele de vest si centru-nord.
[quote=Luiza Moraru, CBRE]Mai sunt incredibil de multe foste fabrici cu terenuri de vandut[/quote]
Compania spune ca sunt deja achizitii de terenuri pentru
birouri realizate de dezvoltatori cu experienta. Si pe segmentul de investitii se intrevede un interes mult
mai mare decat in 2010, iar tipul de achizitie vizata este in principal
joint-venture.
Preturile terenurilor din Capitala s-au intors in 2010 la
nivelul din 2004, exceptie facand doar anumite zone, unde reducerile au fost
mai putin semnificative, potrivit celui mai recent studiu al companiei The
Advisers/Knight Frank.
Conform aceluiasi studiu, cea mai importanta
schimbare de pe piata terenurilor a fost atitudinea mai flexibila a bancilor
fata de finantarile corporate din real estate. Pe de alta parte, contractele de
credit semnate in anii trecuti pune presiune pe dezvoltatorii care au cumparat
terenuri in 2003-2008 si care nu au reusit sa isi materializeze planurile de
investitii din cauza crizei.
Situatia ii determina pe acest proprietari de terenuri sa fie extrem de
flexibili cand vine vorba de vanzari ale terenurilor. Ei accepta chiar
parteneriate sau procente din produsele viitoare pentru terenurile din
portofoliu. De asemenea, vanzarea unor bucati din portofoliu este o practica in
aceasta perioada.