Piata spatiilor de birouri, care a inregistrat in 2002 tranzactii de 100.000 – 300.000 mp, a crescut in ultimii ani, astfel ca, in 2005, piata spatiilor de birouri oferea firmelor 600.000 mp disponibili. „La sfarsitul anului 2007, piata spatiilor pentru birouri va oferi 1 milion de mp disponibili”, a mai spus Raicu.
Peste 70% din solicitarile IMM-urilor de spatii de birouri se orienteaza catre Business Center-uri, a afirmat reprezentanta Esop. IMM-urile prefera spatii de clasa B. Stocul de spatii de birouri clasa B este in jur de 180.000 mp iar preturile intr-o cladire de birouri sunt cuprinse intre 10 si 17 euro/mp, afirma Raicu.
O alta varianta aleasa de IMM-uri pentru amplasarea birourilor este inchirierea de vile sau apartamente in vile, unde preturile sunt de 9 – 13 euro/mp. Varianta inchirierii unui apartament de bloc pentru amplasarea biroului este cea mai ieftina, pretul fiind de 7 – 12 euro/mp.
Cel mai dinamic sector de pe piata IMM-urilor este reprezentat de companiile de IT, Software si Telecom, inregistrand o pondere de 28% din cererile de spatii de birouri si situandu-se cu 19% in fata companiilor de servicii si cu 14% in fata celor de media si marketing.
Zonele preferate de IMM-urile din Bucuresti sunt centrul si nordul capitalei (Unirii, Rosetti, Romana) si zona de centru-vest (Cotroceni, Grozavesti, Semanatoarea). Printre zonele aflate in curs de dezvoltare sunt Piata Muncii, Piata Iancului si Pache Protopopescu.
„In tarile vecine, integrarea in Uniunea Europeana a determinat o dezvoltare a IMM-urilor”, a afirmat reprezentatntul Esop. In Uniunea Europeana exista 50 de IMM-uri la mia de locuitori, in Romania numarul acestora este de doar 20, la acelasi numar de persoane.
In Romania, IMM-urile asigura mai mult de jumatate din locurile de munca si circa 40% din PIB.
IMM-urile din UE au avut in 2005 o productivitate de peste 15 ori mai mare decat IMM-urile din Romania, insa, incepand cu 1 ianuarie 2007, intreprinderile mici si mijlocii din Romania au oportunitatea de a iesi pe o piata de 480 de milioane de consumatori, concluzioneaza reprezentantul Esop. „Credem in IMM-uri si in cresterea lor economica si de aceea le oferim servicii de consultanta si intermediere imobiliara”, a afirmat Irina Nastase, director comercial al companiei Esop.