In 2009, au fost inaugurate 5 mall-uri si 3 extensii, din care 3 mall-uri si o extensie in Bucuresti.
In acest an urmeaza sa se deschida in Capitala 2 proiecte, respectiv Sun Plaza, de 80.000 metri patrati, si galeria comerciala Cocor, de 10.000 metri patrati.
„Dupa inaugurarea acestor proiecte va urma o buna perioada fara noi deschideri, avand in vedere ca in Bucuresti, pe termen scurt, toate proiectele au fost amanate sau anulate”, au spus oficialii Jones Lang LaSalle.
Potrivit studiului, in anul 2009, circa 260.000 metri patrati de spatii comerciale au fost adaugati stocului national (estimat la 1,3 mil. metri patrati), din care 160.000 mp au fost finalizati numai in Bucuresti. Cel mai important eveniment al ultimului trimestru a fost inaugurarea AFI Palace Cotroceni.
Compania de cercetare a observat o tendinta limitata de expansiune a retailerilor, in special in sectorul confectiilor.
„In continuare, retailerii internationali evalueaza potentialul pietei, avand planuri concrete de a deschide unitati in primul trimestru din 2010”, se arata in studiu.
Totodata, dezvoltatorii si proprietarii de centre comerciale sunt dispusi in continuare sa faca concesii si sa adapteze mix-ul chiriasilor in vederea mentinerii unei rate mari de ocupare.
Conform studiului, supermarket-urile din domeniul alimentar cu preturi mici (Penny Market, Plus, Minimax, Kaufland)au inaugurat un numar mare de unitati in 2009 si isi continua agresiv extinderea la nivel national.
„Scaderea inregistrata in comertul cu bunuri de larg consum s-a tradus si in intrarea in insolventa sau falimentul unor retaileri locali si internationali (Leonardo, Flanco, Mondex, Time Out, Lee Cooper, Pic). Acestia isi micsoreaza sau elibereaza spatiile inchiriate, creand conditii favorabile de extindere pentru competitorii lor”, au mai spus reprezentantii Jones Lang LaSalle.
Chiriile continua sa scada, dar frecventa si intervalul de reducere a pretului de inchiriere au inceput sa se uniformizeze. Cele mai mari chirii pentru centre comerciale variaza in Bucuresti intre 70-85 euro pe metrul patrat pe luna, in timp ce pentru unitatile comerciale de pe cele mai importante artere comerciale variaza intre 60-70 euro pe metrul patrat pe luna.
In cazuri exceptionale si pentru unitati comerciale amplasate in zone mult cautate, chiriile pot fi de peste 100 euro pe metrul patrat pe luna, potrivit studiului.
Pe piata spatiilor comerciale se observa o diferentiere intre centrele cu performante bune si cele care intampina greutati in mentinerea ratei de ocupare. Prima categorie atrage in continuare importanti retaileri, in timp ce cea de-a doua categorie experimenteaza dificultati in atragerea comerciantilor in ciuda acceptarii exclusiv a unei chirii procentuale din cifra de afaceri.