Compania de fashion LPP, spre exemplu, va deschide 3 magazine in mall-ul aradean, pe o suprafata totala de 1.500 mp, doar ca deschiderile vor avea loc abia in august.
„Inca nu am inceput amenajarea acestora”, a spus Alexander Zeciu, directorul companiei poloneza in Romania, fara sa faca vreun alt comentariu.
De altfel, compania este obligata prin contract sa deschida magazinele cel mai tarziu in luna august.
Mall-ul Atrium ar fi trebuit sa se deschida in 2009. In toamna anului trecut, oficialii dezvoltatorului au anuntat, insa, ca noua data de deschidere este 23 martie, data care a fost respectata.
Mall-ul din Arad a avut la inaugurare circa 50 de magazine deschise, care acopera 19.000 mp, adica aproape 70% din suprafata totala de 30.000 mp a mall-ului.
Adina Calinescu, country managerul dezvoltatorului Atrium Centers, a spus ca in aprilie se vor mai deschide magazine pe inca 3.000 mp, iar in luna mai pe inca 2.000 mp. Ultimele deschideri ale spatiului deja contractat vor avea loc in august si este vorba despre cinematograful Cinema City si magazinele companiei LPP Fashion.
Pe langa dificultatile economice de pe piata de retail, unii analisti imobiliari considera ca intarzierile in amenajarea magazinelor sunt determinate si de faptul ca retailerii sunt obisnuiti ca deschiderile de mall sa fie amanate, iar atunci cand un termen de inaugurare este respectat, sunt luati prin surprindere.
„Motivele intarzierilor sunt variate. Cu unii retaileri am semnat contractele recent, altii nu au avut resurse si este posibil ca unii dintre ei sa nu fi fost convinsi ca mall-ul se va deschide la data anuntata, avand in vedere ca au mai fost cazuri recente pe piata in care deschiderea s-a amanat in ultimul moment”, spune Aura Voiculescu, directorul de retail al DTZ Echinox, compania care a intermediat inchirierea proiectului.
Totusi, cele mai multe opinii de pe piata iau in calcul si faptul ca retailerii au probleme de finantare.
„Cele care determina intarzierile sunt in principal problemele de finantare. Obisnuinta cu amanarile de mall-uri a fi fost valabila pana acum, insa acum banii sunt principala problema”, spune Luiza Moraru, directoarea de retail a CBRE-Eurisko.
In principiu, daca retailerii s-au angajat prin contract sa deschida magazinele odata cu inaugurarea mall-ului, dar nu o fac, sunt obligati sa plateasca chirie pentru spatiul contractat si penalitati. Practic, insa, dezvoltatorii ajung la diferite intelegeri cu retailerii.
„Se evita sa se inceapa cu stangul colaborarea dintre cele doua parti”, spune Luiza Moraru. In multe cazuri, se renunta la penalitati si chiar la chirie, insa se negociaza un termen de deschidere cat mai apropiat pentru magazine.