Centrul comercial, care are ca ancore un hipermarket Carrefour de 15.000 mp si un magazin Flanco World de 3.200 mp, este dezvoltat de compania cu capital elvetian EuroInvest Intermed, investitia provenind in proportie de 85% din fonduri proprii.
Actionarii EuroInvest Intermed sunt 8 persoane fizice si companii din tari ca Elvetia si Anglia.
DailyBusiness.ro: De ce ati ales ca prima investitie pe piata din Romania cartierul Berceni, o zona care inca nu a fost exploatata din punct de vedere imobiliar?
Mikael Harfi: Este o zona foarte buna pentru retail, cu o densitate foarte mare de locuitori. Zona primara de atractie cuprinde circa 400.000 de locuitori. Mall-ul este foarte bine amplasat, daca ne uitam in jur vedem extrem de multe imobile, iar in ceea ce priveste competitia, pe partea de hipermarket-uri exista doar Real.
DB: Si cum aveti de gand sa faceti fata competitiei cu Real pe partea de hipermarket-uri si viitorul mall Sun Plaza pe partea de centre comerciale?
MH: O mare parte din fluxul de masini care merge spre Real trece pe Bulevardul Metalurgiei si ajunge astfel in fata Grand Arena, respectiv al „ancorei” noastre Carrefour, asa ca avem un avantaj, suntem amplasati cu 2 km inainte de Real. In plus, o mare parte din clienti vor merge pe jos, amplasarea permitand asta. In ceea ce priveste celelalte mall-uri, Sun Plaza inca nu s-a deschis. Vom vedea ce se va intampla.
DB: Chiriile se situeaza intre 20 si 60 euro pe mp lunar. Au incercat retailerii sa negocieze aceste chirii in ultimele luni?
MH: Nu avem un nivel al chiriei foarte ridicat, stiu ca pe piata exista si chirii de 100 euro pe mp, in zone care nu sunt centrale. Cand avem contract ferm nu putem face nimic, insa daca sunt chiriasi noi care vor suprafete mari, negociem.
DB: Acesta este primul proiect al EuroInvest Intermed pe piata romaneasca. Ce alte planuri mai aveti?
MH: Cand am lansat anul trecut Grand Arena, am dorit sa mai investim in Brasov, insa am anulat aceasta investitie. Acum realizam studii de marketing pentru alte doua centre comerciale in orase de provincie din Romania, pentru a vedea daca aceste investitii sunt viabile. Nu va pot spune inca zonele.
DB: Ati putea sa detaliati mai mult aceste investitii?
MH: Asa cum v-am spus, suntem in faze de studii ale pietelor respective. In situatia actuala, pana la a lua decizia de a achizitiona un teren, trebuie ca 5-6 luni inainte sa analizezi atent potentialul proiectului. Acum nu putem spune nimic. Suntem in acest stadiu de analiza.
DB: Totusi, ati spus un lucru important: ca aveti bani pentru investitii viitoare.
MH: Asa este. Firma pe care o reprezint dispune de bani. In ceea ce priveste investitiile viitoare, nu va pot da cifre. In acest stadiu se anunta a fi investitii mai mici decat in Grand Arena (187 mil. euro – n.r.), cred ca se vor situa sub 100 mil. euro, pentru ca vorbim de zone mai mici, insa investitia va depinde de concluziile pe care le vom trage dupa finalizarea analizei, pentru ca este posibil sa se hotarasca si sa nu construim, daca rezultatele nu sunt satisfacatoare.
DB: Pe ce alte piete au mai investit actionarii dezvoltatorului?
MH: Nu-i cunosc pe toti. Unul dintre actionari a fost implicat intr-un proiect imobiliar in China. Familia mea are o afacere de textile (Asiatex – n.r), care merge foarte bine. Importam articole vestimentare din China si le revindem in Europa. Am mai construit in Franta depozite si magazine. Am avut in proprietate brandul Petit Boy, magazine de articole vestimentare pentru copii, pe care l-am vandut acum circa un an.
DB: Sunteti de 8 luni in Romania. Cum vedeti piata imobiliara de aici?
MH: Criza aici nu este la fel de grava ca in alte tari. In fiecare an, Romania are o crestere economica de circa 6-7%. La noi in Franta, cresterea economica este de putin peste 1%. In Romania, criza este un fapt, la fel ca peste tot, insa chiar daca cresterea economica se va diminua, acesta scadere nu va fi ca in vechea Europa, in tarile mature.