In prezent, stocul total de spatii comerciale moderne din Bucuresti cumuleaza in jur de 600.000 metri patrati inchiriabili, iar daca investitiile anuntate de dezvoltatori se concretizeaza la timp, pana la finalul lui 2013, stocul va depasi 800.000 mp, dupa o crestere de peste 30%.
Rata de spatiu comercial la mia de locuitori este de 411 mp in Bucuresti. Dintre alte capitale europene, doar Sofia are o rata mai scazuta, in schimb in Varsovia indicele este de 800 mp/mia locuitori iar in Praga de 654 mp / mia locuitori, spun oficialii CBRE.
Din aceasta perspectiva in Bucuresti este loc de dezvoltare. De subliniat este ca exista loc pentru dezvoltare dar pentru scheme construite, inchiriate si administrate in mod profesionist, proiecte unde chiriasii sunt adaptati puterii de cumparare din zona de atractie imediata si unde se pune accent pe proceduri de marketing si PR adaptate cerintelor, spune Luiza Moraru, directoarea departamentului de retail al CB Richard Ellis.
Mai poate sa suporte Bucurestiul mai bine de 200.000 mp de centre comerciale? Georgiana Andrei, directoarea departamentului de retail al Colliers, spune ca acest lucru depinde de evolutia puterii de cumparare a bucurestenilor, dar ca in principiu sunt zone in Capitala, de exemplu estul, in care nu exista un mall mare si unde o investitie intr-o astfel de constructie are sens.”Sunt zone precum estul unde s-ar putea construi unul sau chiar doua centre comerciale”, adauga Georgiana Andrei.
De aceeasi parere este si Oana Iliescu, managing director la DTZ Echinox.
„Consideram ca zona de Est/Sud-Est a capitalei are inca un potential semnificativ pentru dezvoltari de retail. Aceasta zona concentreaza o populatie ce depaseste populatia unui oras secundar ( cum ar fi Cluj sau Timisoara) si nu are in prezent o destinatie dominanta pentru cumparaturi si petrecerea timpului liber. Prin urmare, vad posibile aici un centru comercial puternic de tip mall (ancorat de un operator de hypermarket si facilitati de entertainment) si extinderea zonei comerciale (de tip retail park) existente in Th. Pallady”, spune Oana Iliescu.
„Cred de asemenea ca zona de Nord beneficiaza de o mai mare putere si disponibilitate de cumparare, ceea ce ar putea justifica prezenta inca unui centru comercial de tip mall, cu conditia ca acesta sa fie usor accesibil si sa aiba un mix de chiriasi adaptat zonei”, mai spune Oana Iliescu.
De altfel, mai multe din proiectele anuntate pe piata in acest an vizeaza constructia de mall-uri in partea de est a orasului.
Dezvoltatorii vad piata in crestere si considera ca pana si in unele zone care sunt acoperite mai pot fi construite inca 3-4 mall-uri de dimensiuni mai reduse decat dezvoltarile din ultimii 2 ani.
Spre exemplu, Tal Roma, directorul de dezvoltare al AFI Europe, spune ca in Bucuresti se mai pot construi 3-4 mall-uri de proximitate, dar ca pentru proiecte mari cum este Cotroceni Park (aproape 80.000 mp inchiriabili – n.r.) cu siguranta nu mai exista loc.
O opinie similara are si Philippe Lejeune, directorul Romania Hypermarche, proprietarul Cora, companie care a anuntat ca vrea sa construiasca 3 mall-uri pe piata locala. Lejeune a spus, in cadrul evenimentului de prezentare al primului sau proiect, ca in Bucuresti mai este loc pentru centre comerciale de proximitate.
Chiar si dezvoltatorii care nu isi doresc sa construiasca mall-uri mici si care vor sa aduca in piata proiecte mai mari si-au regandit conceptele. Oficialii Caelum Development au anuntat recent ca vor relansa proiectul Parklake Plaza din apropiere de parcul Titan, insa la dimensiuni mult mai reduse. Astfel, noul proiect, care va demara in acest an, va avea in total 76.000 mp inchiriabili, mult sub suprafata initiala de peste 100.000 mp inchiriabili.
Ce proiecte ar trebui sa demareze anul acesta in Capitala
Constructia primei faze din ParkLake Plaza, de 70.000 mp inchiriabili, ar urma sa inceapa in aceasta vara. Dezvoltatorul este in negocieri avansate pentru obtinerea unui credit de 127 milioane de euro. In total, proiectul presupune o investitie de 250 milioane de euro.
AFI ar urma sa inceapa tot in acest an proiectul de la Laromet, un mall de 30.000 metri patrati inchiriabili care ar presupune o investitie de 60 mil. euro.
K&S Development a anuntat de asemenea ca spera sa demareze in acest an un centru comercial de peste 100 milioane de euro in Colentina. Suprafata acestei constructii va fi de 55.000 mp.
Anul trecut si dezvoltatorii Victoria Center au promis ca vor incepe constructia in 2011. Mall-ul va presupune in prima faza o investitie de 150 milioane euro, va avea 60.000 mp inchiriabili si va fi amplasat pe terenul fostei fabrici Dacia Textile.
Si Avrig 35 sustine ca in acest an va demara proiectul Pallady Shopping Center din Capitala, proiect care a fost initial anuntat pentru 2010.
Sanse mai mici pentru proiectele-gigant
Pe piata bucuresteana sunt si cateva proiecte uriase de centre comerciale, in prezent blocate. Un astfel de caz este complexul Casa Radio, unde numai centrul comercial ar urma sa aiba peste 150.000 mp.
Si dezvoltatorii Colosseum vor sa dezvolte in fazele ulterioare trei mall-uri in cadrul acestui proiect. Deocamdata, au demarat doar lucrarile pentru faza de retail parc.
Analistii spun ca in acest moment sunt foarte mici sansele de a demara constructia unor astfel de proiecte.
„Interesul fata de inchirierea de spatii comerciale este in crestere, insa, pentru ca un proiect mare sa reinceapa este nevoie de o revenire in toata regula a cererii”,spune Georgiana Andrei. Aceasta a adaugat ca sansele de reluare ale proiectelor blocate mai depind si de competitia din zonele respective, dar si de amplasare.
„Pe termen lung, cred ca piata din Bucuresti va putea absorbi si un proiect de referinta (landmark), cum este Casa Radio”, spune Iliescu.
Conform calculelor CBRE in Bucuresti sunt aproximativ 78.000 mp de spatiu comercial in constructie, peste 545.000 mp in diverse stadii de planificare, de cele mai multe ori inregistrandu-se intarzieri majore fata de planurile initial anuntate si alti 197.000 mp de spatiu comercial unde constructia inceputa in 2008 a fost sistata.
Practic in Bucuresti mai exista, pe hartie sau in fapte, inca 12 centre comerciale in dezvoltare cu suprafete mai mari de 10.000 mp.
„In ceea ce priveste constructia la proiecte precum Colosseum sau Dambovita Center trebuie avut in vedere ca acestea sunt planificate pentru o constructie in faze succesive, a fi livrate pe parcursul a mai multor ani. Consideram ca in Bucuresti este loc pentru dezvoltare, dar doar pentru proiecte de calitate superioara, desenate si construite pe masura cerintelor existente si viitoare”, spune si Luiza Moraru.