Desi in 2006 nu a fost finalizat nici un proiect nou pe piata romaneasca de retail, pentru 2007 si 2008 este asteptata finalizarea a trei noi mall-uri, Baneasa Shopping City, Liberty Mall si Cotroceni Park, acestea insumand 144.000 de metri patrati de spatiu de retail.
Cu alte cuvinte, spatiul disponibil in prezent in Capitala (120.000 metri patrati) se va dubla in urmatorii doi ani, spune Adriana Neagu, consultant in cadrul departamentului de cercetare a DTZ Equinox.
Alte sapte proiecte vor fi finalizate in urmatorii ani, iar la orizontul anului 2009 spatiul ocupat de mall-urile bucurestene se va tripla fata de prezent, spune oficialul DTZ.
In 2009 vor fi livrate trei proiecte majore – Sun Plaza in sectorul 4 (76.600 metri patrati), Promenada in sectorul 1 (33.000 metri patrati) si Colosseum in sectorul 6 (140.000 metri patrati). Acesta din urma, dezvoltat de catre Modus Properties, va fi cel mai mare mall din Bucuresti.
Pe langa aceste proiecte, Bucuresti Mall isi va extinde suprafata cu inca 8.000 metri patrati anul acesta. Noua aripa a mall-ului va fi legata de corpul actual al cladirii si va fi insotita de o parcare supraetajata. Proiectul este dezvoltat de Anchor Group.
Chiria pe metru patrat in retail a scazut, ajungand la 25 de euro in 2006, de la 32 de euro in ultimii trei ani, conform oficialilor DTZ Equinox, care estimeaza ca pana in 2009 chiria va ramane stabila la acest nivel.
Totusi, in zonele centrale ale Capitalei, chiria pe metru patrat pentru un spatiu de retail ajunge la 100 de euro. Cele mai cautate sunt bulevardele Magheru si Balcescu, Calea Victoriei si Calea Dorobantilor. In plan secund se afla bulevardul Mosilor, unde lipsa spatiilor comerciale disponibile dinamizeaza cererea.
Stocul de spatii de retail din Bucureti este crescut si de catre operatorii de hypermarketuri gen Carrefour, Cora, Auchan si Kaufland. Spar, care a intrat pe piata hypermarketurilor din Romania in 2006, planuieste sa deschide 5 magazine in Romania. In timp ce Auchan si Kaufland au cate un nou magazin in plan pentru 2007.
De asemenea, jucatorii pietei do-it-yourself (DIY) dinamizeaza piata de retail imobiliar. Pe aceasta piata activeaza companii precum Praktiker, Mobexpert si Bricostore, cel mai nou jucator urmand sa devina incepand cu aceasta saptamana producatorul suedez Ikea.
La nivel national, este vizibil aceeasi tendinta crescatoare, spun oficialii DTZ Equinox. „Aproape toate orasele cu peste 100.000 de locuitori au cel putin un proiect de centru comercial de mari dimensiuni in plan si atrag interesul marilor jucatori de pe piata hipermarketurilor si supermarketurilor”, a conchis Adriana Neagu.