Omul de afaceri britanic de origine greaca Panico Panayi a
cheltuit din propriul buzunar in jur de 38-39 milioane euro pentru proiectul
imobiliar Colosseum, din nord-vestul Capitalei. La aceasta suma se adauga si
creditele obtinute de la Bank of Cyprus pentru prima faza a
constructiei.
Cea mai mare parte a investitiei, care va totaliza peste 350 milioane de
euro, nu a demarat inca. Panayi vrea sa dezvolte, pe langa zona de
retail de peste 50.000 metri patrati, care presupune o investitie de 42 milioane de
euro, inca aproximativ 140.000 mp de
spatii comerciale intr-un mall, investitie care ar necesita in jur de 300 milioane de
euro.
Astfel, celor aproape 8 ani necesari finalizarii parcului de retail li se vor mai adauga 5 ani de dezvoltare, pana la finalizarea
intregului proiect, care va fi unul dintre cele mai mari din Romania. Panayi vrea sa inceapa in primavara anului viitor prima faza
a mall-ului, o investitie de 90 milioane de euro, iar pana in 2016 vrea sa finalizeze
si ultima etapa a proiectului.
Pentru prima faza, omul de afaceri spune ca firmele King
Sturge si Jones Lang LaSalle, companiile care inchiriaza centrului comercial,
vor demara preinchirierile in aceasta toamna. El spera ca pana in
martie 2012, prima faza a mall-ului, de circa 54.000 mp, sa fie inchiriata in
proportie de 70%, astfel incat sa poata demara negocierile cu banca, legate de finantare. Daca totul merge conform planului, prima faza a mall-ului va
fi deschisa la final de 2013, dupa o investitie de 90 milioane de euro.
Pe ce mizeaza investitorul astfel incat este dispus sa
pompeze in continuare sute de milioane de euro in acest proiect? In primul rand,
pe faptul ca in urmatorii 6-7 ani, centura Bucurestiului va fi gata, astfel incat
sa se poata ajunge cu cat mai multa usurinta la centrul comercial. In al doilea
rand, el considera ca populatia Bucurestiului va ajunge la 3 milioane de persoane
in urmatorii ani, astfel ca piata potentiala va fi mai mare.
In al treilea rand, Panayi considera ca exista potential pentru
un proiect atat de mare, care
va reuni toata gama de produse necesare clientilor. Omul de afaceri considera ca una din lacunele centrelor
comerciale din Romania este faptul ca potentialii clienti nu gasesc intr-un
singur loc tot ceea ce cauta.
El crede ca apetitul
pentru consum din Europa va reveni in urmatorii 2-3 ani la limitele normale. Mai mult, Panayi spune ca nu ar vinde catre retaileri, asa
cum au facut alti dezvoltatori, o parte din spatiile comerciale.
“Nu vand
pentru ca nu este o investitie buna, pentru ca pierzi controlul asupra propriului
tau proiect. Spre exemplu, daca pe termen lung vrei sa faci modificari in
proiect, trebuie sa ai acordul celor carora le vinzi”, spune Panayi.
Acesta face o paralelea intre apetitul pentru
proiecte mari, chiar din momentul intrarii pe piata, cand in mod traditional se
fac proiecte pilot, cu legenda zeitei Atena. “Sunt la fel ca Atena, care s-a
nascut din capul tatului ei, gata inarmata”, povesteste omul de afaceri, care
mai avea o alta idee pentru piata imobiliara locala. A achizitionat in 2004 un teren de 115 hectare in Sabareni, o localitate aflata
la circa 10 km de Bucuresti.
Omul de afaceri spune ca nu este timpul acum sa
construiasca aici proiectul rezidential pe care il dorea, adica un adevarat sat
care sa deserveasca 17.000 de oameni si care sa nu tina
cont de principiile impartirilor ierarhice. “Am lucrat cu arhitectii Printului
Charles si am urmarit viziunea acestuia, care nu crede in delimitarile sociale
cand vine vorba de urbanism”, a declarat britanicul.
Panico Panayi avea in 2009 o avere estimata la 72 milioane de lire
sterline, in 2009. El vandut acum cativa ani o afacere cu sali de bingo pentru suma de 90 milioane de lire sterline.