„Cu o densitate a spatiilor comerciale de 25 metri patrati la 1.000 de locuitori ,fata de media europeana de 170 mp, Romaniei ii lipseste in mod clar o oferta adecvata pe sectorul de retail”, a afirmat luni Troy Javaher, directorul asociat al companiei de consultanta Jones Lang LaSalle (JLL), citat de NewsIn. „La aceste rezultate ajungem examinand cifrele pentru Bucuresti, care cu 82 mp la 1.000 de locuitori este semnificativ in urma celorlalte capitale din Europa Centrala si de Est, Varsovia cu 592 mp, Praga 548 cu mp si respectiv Budapesta cu 461 mp”, a mai spus Javaher.
Potrivit reprezentantilor JLL, stocul de spatii comerciale moderne numara circa 160.000 mp in in Bucuresti, in comparatie cu cei 500.000 mp in intreaga tara, iar in 2007 nu se vor deschide noi centre comerciale importante. Estimarile JLL indica faptul ca in urmatorii ani, stocul va ajunge la aproximativ doua milioane de metri patrati in Romania, din care aproape 900.000 mp doar in Bucuresti.
„In primul semestru al anului s-au realizat doar doua extensii ale unor centre existente: 8.900 metri patrati la Bucuresti Mall si 5.000 metri patrati la City Mall, plus lansarea primului magazin IKEA din Romania, in martie 2007”, a aratat Troy Javaher. „Ca raspuns la lipsa de spatii comerciale moderne, dezvoltatorii intentioneaza sa construiasca in urmatorii ani peste 30 de centre comerciale, care vor creste de patru ori stocul existent, desi termenele de livrare si configuratia finala a proiectelor sunt inca incerte. Noii comercianti care vor intra pe piata din Romania fie vor alege franciza, fie vor avea magazine proprii”, a mai declarat directorul asociat al JLL.
In prezent, chiriile in zone Bulevardul Magheru, Calea Victoriei sau Calea Dorobantilor variaza intre 80-120 euro/mp pe luna, in timp ce pe arterele secundare acestea ajung la 40-60 euro/mp pe luna. Chiriile in centrele comerciale de tip mall variaza intre 30-70 euro/mp pe luna, iar maximele pot urca si pana la 100 euro pentru spatii mici, amplasate in zone cu trafic mare.
Jones Lang LaSalle se ocupa cu furnizarea serviciilor de consultanta pentru achizitii si vanzari de proprietati, investitii si management imobiliar, fiind prezenta cu peste 150 de reprezentante in peste 450 de orase din 50 de state.
Compania a inregistrat in 2006 venituri de peste doua miliarde de dolari si detine un portofoliu de peste un miliard de metri patrati in intreaga lume.