„Cererea de creditare, venita atat din partea persoanelor fizice, cat si dinspre persoanele juridice, investitori si dezvoltatori, este in crestere, ceea ce va conduce si la o majorare a cifrei de afaceri din domeniul evaluarilor. In 2007, operatiunile derulate de membrii ANEVAR au fost in proportie de 70% evaluari imobiliare si au avut o valoare insumata de aproximativ 17 milioane de euro”, a spus Roxana Savaliuc.
„Potrivit prevederilor Codului Fiscal intrate in vigoare la 1 ianuarie 2008, persoanele juridice detinatoare de proprietati imobiliare de tip constructii sunt supuse unor impozitari diferentiate: timp de 3 ani de la data dobandirii imobilului, acestea vor plati impozit in valoare de 1,5% pe an din valoarea contractului, iar dupa cei 3 ani, daca nu isi reevalueaza imobilul, vor plati 10% din valoarea lui contractuala”, a precizat expertul MediaCity.
Astfel, pentru o proprietate achizitionata in urma cu 3 ani, la o valoare contractuala de 200.000 euro, impozitul a fost de 3.000 de euro pe an. In cazul in care, dupa scurgerea celor 3 ani, nu se face reevaluarea, pentru acelasi imobil se vor plati 20.000 euro.
Pe de alta parte, in cazul reevaluarii, imobilul achizitionat in urma cu 3 ani cu 200.000 de euro poate atinge, in functie de cresterea pietei, o valoare de 400.000 de euro. Procentul de 1,5% din aceasta valoare conduce la un impozit de 6.000 de euro pe an, beneficiul clar adus de reevaluare fiind economisirea a 14.000 de euro.
Impozitul va continua sa fie, in urma reevaluarii, de 1,5% anual pentru inca 3 ani de zile, la sfarsitul carora se impune o alta reevaluare.
Potrivit unor declaratii anterioare ale reprezentantilor Asociatiei Nationale a Evaluatorilor din Romania (ANEVAR), intreaga piata de evaluari din Romania (inclusiv evaluari de intreprinderi, evaluari de bunuri mobile) va creste cu 20% in 2008, pana la 30 milioane euro.
Principala situatie in care apare cererea unei evaluari imobiliare din partea persoanelor fizice apare atunci cand un client vrea sa cumpere un imobil. El poate solicita evaluarea imobilului respectiv pentru a avea garantia ca plateste un pret corect, sau atunci cand clientii solicita un credit ipotecar.
De asemenea, societatile comerciale solicita evaluari imobiliare atunci cand detin o proprietate a carei valoare a crescut prin cresterea pietei, iar compania are interesul de a arata ca valoarea din inventar a proprietatii respective nu mai este actuala. Reevaluarea proprietatii va ajuta astfel persoana juridica in demonstrarea valorii de piata, ceea ce poate conduce la obtinerea unui credit mai mare.
In cazul terenurilor, proprietarii pot solicita evaluarea terenului in vederea negocierii unei compensari corecte. Compensarea se poate face in bani sau prin schimb cu un alt teren, mai mic sau mai mare, dar de aceeasi valoare.
De asemenea, la solicitarea vizei pentru statele cu un regim mai strict, solicitantul isi poate dovedi bonitatea si prin depunerea unei evaluari a bunurilor imobile detinute in proprietate.
Ca urmare a acutizarii nevoii de evaluari pe piata imobiliara din Romania, serviciul de evaluari al MediaCity Real Estate s-a extins la 35 de judete.
„Extinderea a demarat in urma cu 6 luni, iar in doua saptamani vom acoperi si ultimele 6 regiuni care ne-au mai ramas in Romania”, a spus Irina Grosu, reprezentant al Media City.
Tarifele percepute de agentie pentru evaluari sunt cuprinse intre 85 si 300 de euro, in functie de proprietate.
„Sunt situatii prin care percepem aceste tarife prin intermediul bancii, care ne cere un raport de evaluare pentru acordarea unui credit, iar apoi, in comisionul pe care il percepe de la client, include si tariful de evaluare”, a spus Roxana Savaliuc.
„Exista si situatii in care tarifele se percep direct de la client, in conditiile in care banca la care a apelat acesta a acreditat agentia nostra si recunoaste rapoartele de evaluare efectuate de noi sau de orice alta companie acreditata de institutie, si atunci trimite clientul direct la agentie si el ne plateste direct”, a adaugat Savaliuc.
Domeniile de specializare ale Media City sunt evaluarea proprietatilor imobiliare, intreprinderilor si bunurilor mobile.
MediaCity este o companie de consultanta imobiliara specializata in solutii pentru segmentele rezidential, office si terenuri.
Din grupul de firme MediaCity mai fac parte CreditTeam, brokerul de credite cu reteaua cea mai extinsa din Romania si MediaCity Constructions, cu activitati in domeniul hidroizolatiilor profesionale.